Drie tips om technologie in het onderwijs in te bedden

Wat zijn de drie belangrijkste tips voor scholen om ICT op een zinvolle manier binnen het onderwijs te integreren? Naar aanleiding van Digital Learning Day ontfutselt Laura McMullen er drie aan Bob Wise en Sarah Hall:

  • Ontwikkel een veelomvattende strategie, waarbij docenten ook betrokken worden, en die rekening houdt met drie ‘T’s’:

ask how teaching can be improved, what technology will be used, and how time will be used more efficiently.

  • Probeer iets nieuws uit. Durf te experimenteren. Bijvoorbeeld met de ‘flipped classroom‘.
  • Word als docent onderwijskundig ontwerper. Docenten kunnen veel meer gevarieerde leeractiviteiten met behulp van ICT bedenken, en beschikken over veel meer content. Dat vraagt wel meer bekwaamheden op het gebied van het ontwerpen van onderwijs.
Als ik uit mijn geleerde lessen mag putten, dan zijn de belangrijkste drie:
  1. Besteed bij de implementatie integraal en op een gefaseerde manier aandacht aan het curriculum, management en organisatie, de ‘mens’-kant (o.a. professionalisering) en aan de infrastructuur. Deze komt voor een groot deel overeen met de drie ‘T’s”.
  2. Voorkom vrijblijvendheid bij de inzet van ICT in het curriculum.
  3. Toon als management daadwerkelijk leiderschap. Dus  leiderschap dat de daad bij het woord voegt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *