Stem toch maar op je favoriet bij de Nederlandse e-learning award 2011 (#in)

Deze blogpost schrijf ik met gemengde gevoelens. Ik ga jullie namelijk oproepen om mee te doen aan de verkiezing van de publieksprijs van de Nederlandse e-learning award. Dit jaar zijn vier projecten genomineerd voor de Best Practice Award (e-learning die zich heeft bewezen), en drie projecten voor de Innovatieve Award.

Ik ben groot voorstander van deze award, en maak zelfs vanaf het begin deel uit van de jury. Vaak jonge bedrijven in een nog steeds jonge branche worden terecht in het zonnetje gezet.

Mijn aarzelingen betreffen het fenomeen 'publieksprijs'. Ik geloof sterk in principes als 'wisdom of crowd', 'prosumers' en participatie via sociale media. Ik vraag me alleen af of dat bij dit soort awards werkt.

Vandaag aan het eind van de dag vergadert de jury bijvoorbeeld zo'n vijf uur over de juryprijs. Een aantal genomineerden presenteert hun e-learningoplossing en wordt bevraagd. Daarvoor hebben wij als jury de producten al uitgebreid bekeken en besproken. En volgens mij is dat ook nodig om tot een goede beoordeling te komen.

De verkiezing van de publieksprijs gaat op basis van video-impressies. Je kunt van het publiek ook niet verlangen dat zij uren gaan investeren in de selectie.

Ik vraag me dus af of de verkiezing van de publieksprijs niet eigenlijk een verkiezing is van de beste video, in plaats van de verkiezing van het beste e-learning product. Maar goed: we gaan de spelregels tijdens de wedstrijd niet meer veranderen.

Tijdens het Nationale E-learning Congres worden de winnaars bekend gemaakt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Hoi Wilfred,
    Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik geloof ook dat van een publieksprijs niet wordt verwacht dat dit een afspiegeling is van een afgewogen selectieproces van mensen die er verstand van hebben. Dat hoeft ook niet. Meestal heb je een juryprijs én een publieksprijs. Een publieksprijs gaat over de binding met je publiek. En láát het dan de beste video zijn die wint, dit bewijst in ieder geval dat vorm er toe doet als je indruk wilt maken. Dat is wel de huidige realiteit of we dat nu leuk vinden of niet (ik vraag me zelfs af of het ooit anders is geweest).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *