Barbara Cagle beschrijft drie eenvoudige manieren waarmee je lerenden meer kunt betrekken bij het onderwijs, door meer gebruik te maken van de technologie uit hun leefwereld.
- Je kunt mobiele telefoons gebruiken om lerenden vragen voor te leggen. Cagle somt daarbij een aantal praktische tips op. Zij schrijft onder meer:
The first few times I tried this I was met with incredulous stares. It took a few minutes to convince the students that it was not some trick to weed out cell phone users. But once I did, this became one of the most looked forward to activities of their day. I also found that my attendance rate was steadily rising as I introduced more activities using technology.
- Gebruik de TV zonder geluid, maar met ondertiteling. Dat bevordert de leesvaardigheden van lerenden. Cagle laat ook vaak de TV de hele dag aan staan. Als leerlingen hun concentratie bij opdrachten verliezen, dan kunnen zij even naar de TV -zonder geluid- kijken en zo toch hun leesvaardigheden ontwikkelen.
- Verplicht lerenden om de computer te gebruiken bij het maken van opdrachten en huiswerk. Bijvoorbeeld door werkstukken in powerpoint te maken, en door verplicht te verwijzen naar internetbronnen. De powerpoint-werkstukken kun je vervolgens als docent weer gebruiken, schrijft Cagle:
At the end of the year I combined the student’s power point presentations into mini movies based on each subject matter reported on and I showed them in class during the final two weeks of school. The pride in the faces of the students and the conversations that emerged between them was something many teachers may never get to experience.
Zo op het oog zijn dit erg eenvoudige en weinig geavanceerde toepassingen. Houd hierbij wel rekening met de beroerde ICT-voorzieningen waarmee deze leerkracht te maken heeft.
Zie ook http://www.lifewithbarbara.com/ en http://barbaracagle.ws/.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie