Nederland bekleedt een dertiende positie in de ranglijst van zestig landen. Zweden is koploper. Althans volgens een onderzoek van The Economist en IBM. De positie op deze "e-Learning readiness ranking" toont het vermogen van een land om onderwijs en kennisoverdracht via internet te ontwikkelen en in de praktijk te brengen.
Volgens de onderzoekers is in Nederland de noodzaak voor e-Learning door de geografische spreiding en kostenbesparing van reiskosten niet van toepassing. Ons land is relatief klein en er zou sprake zijn van de concentratie van kennis in met name de Randstad. "Blended learning" zou wel toenemen. "Ook blijkt dat het vertrouwen in de nieuwe leermethodes vaak nog ontbreekt in Nederland. Daarnaast vindt leren in Nederland verhoudingsgewijs nog meer in een klassikale setting plaats, doordat netwerken en ‘gezelligheid’ van groot belang in onze cultuur zijn:, aldus een artikel over dit onderzoek.
Volgens een IBM-consultant "ontdekken Nederlanders liever zelf kennis, dan dat het op een presenteerblaadje wordt aangeleverd".
Volgens mij zou deze belanghebbende adviseur zich wat meer moeten verdiepen in eigentijdse onderwijsconcepten die niet uitgaan van kennisoverdracht, maar van het construeren van kennis.
Verder heb ik het gevoel dat ‘gezelligheid’ steeds minder van belang is binnen onze cultuur. Bovendien is het maar de vraag of een klassikale setting zo ‘gezellig’ is.
Volgens mij geldt ook hier: meten ze wel wat ze zouden moeten meten?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Nederland dertiende in “E-learning readiness ranking”
“Nederland bekleedt een dertiende positie in de ranglijst van zestig landen….”