Docenten en opleiders kunnen verschillende houdingen hebben ten aanzien van e-learning. De één is positief, de ander een stuk sceptischer. In “Leading e-learning” onderscheidt William Horton zes type reacties ten aanzien van e-learning. Volgens mij zie je deze reacties ook terug bij opleiders en docenten, als het gaat om de toepassing van ICT voor het leren. Ik wil deze reacties labellen aan de hand van enkele karakters uit mijn favoriete strip Winny the Pooh, van A.A. Milne. Het voordeel van deze typologie is dat het een gemeenschappelijke taal biedt. De Engelstalige uitdrukkingen zijn van Horton.
Iejoor
Iejoor de ezel is de scepticus. Hij is door schade en schande “wijs” geworden. “It’ll never work. Forget it“, roept hij. We hebben het allemaal al eens geprobeerd en gezien. Het kan alleen maar slechter gaan. Voor dat je het weet ben ik mijn staart weer kwijt en zijn ze mijn verjaardag vergeten.
Knorretje
Het zeer voorzichtige, wat bange, varkentje Knorretje heeft een behoorlijke aversie tegen techniek en kan niet tegen onzekerheden zoals huffels en woezels. “Let’s wait until all the bugs are worked out”, stottert Knorretje. Je kunt hem vergelijken met de consument die vele jaren een computer wil kopen, maar dat nog niet gedaan heeft omdat op korte termijn een nieuw model op de markt komt dat nóg gebruikersvriendelijker is.
Winny the Pooh
De oude beer met het klein beetje verstand (ook al lijkt dat alleen maar zo) is al tevreden met een flinke portie honing. Voor hem hoeft het allemaal niet zo hard te gaan. “Let’s go slow and avoid any trouble”, zo luidt zijn motto. Pooh stapt niet in zeven sloten tegelijkertijd. Net als Knorretje houdt hij niet van huffels en woezels. Maar voor een pot honing wil hij wel eens wat harder lopen.
Uil
De wijze, bedachtzame, uil heeft een duidelijk doel voor ogen van wat hij wil met e-learning en hoe hij dit wil bereiken. “Proceed logically and smoothly”, spreekt Uil tot de andere bewoners van het Honderdbunderbos. Hij laat zich leiden door de ratio en gaat planmatig en voorspelbaar aan de slag met ICT in zijn leersituaties. Dit leidt niet tot grote veranderingen en ook niet tot grote fouten.
Konijn
Konijn is bang om achterop te raken als het gaat om de toepassing van e-learning. “We’re fallling behind. Go, go, go!”, aldus Konijn. Hij is groot voorstander van de inzet van ICT in leersituaties en geeft het hoge prioriteit. De bestaande situatie maakt Konijn onrustig. Konijn wil meer en anders en voelt zich wel eens een roepende in de woestijn.
Teigetje
Het aardige van Teigetjes is dat Teigetjes aardig zijn! Maar Teigetje is ook wel eens over-enthousiast, zeker als het gaat om ICT en leren. “Do everything by e-learning now!”, schreeuwt hij door het Honderdbunderbos. Daarbij stuitert hij de andere dieren vaker omver. Deze worden daar wel eens moe van. Teigetje ziet alleen maar voordelen van e-learning. Hij verliest daardoor wel eens het gevoel met de werkelijkheid.
Ik durf de stelling aan dat -als je e-learning in wilt voeren- je Knorretjes, Pooh’s, Uilen en Konijnen nodig hebt. Teigetjes moet je een duidelijke afgebakende klus geven, die ze zelfstandig kunnen uitvoeren. Iejoors moet je vooral dat laten doen waar ze goed in zijn, zoals een nieuw huis zoeken voor Uil.
Je hebt een groot probleem als sleutelfiguren vooral Iejoor zijn.
Knorretjes moeten af en toe de "zwarte hoed" van De Bono opzetten. Dat is erg belangrijk op gezette tijden. Konijnen zijn belangrijk bij het bepalen van ambities en ook om te sturen op ambities. In een pilotfase kun je het beste een Uil als projectleider hebben, maar bij een bredere implementatie kan dat best een Konijn zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Winny the Pooh en e-learning
Een vergelijking die een dubbel gevoel achter laat…
In elk van ons zit een Uil, een Konijn, een Ieoor en een Poeh. We hebben al te lang voor de weg van Uil en Konijn gekozen. Nu zitten we, net als Ieoor, te klagen over de gevolgen. Maar daar bereiken we niets mee. Als we slim zijn, kiezen we de weg van Poeh. (uit Tao van Poeh) Woe Wei