Zinvol experiment of technology push?

Op 1 oktober a.s. viert het IVLOS, waar ik werk, haar vijftienjarig lustrum.
Ter gelegenheid hiervan wordt een manifestatie georganiseerd over toekomstig onderwijs. Tijdens deze manifestatie willen we deelnemers ook laten stemmen over een aantal stellingen. We wilden hiervoor de methode “Idols” gebruiken. Deelnemers kunnen via SMS op stellingen reageren, de resultaten worden verzameld, verwerkt en gepresenteerd.

SMS is immers een zeer populair communicatiemiddel van de doelgroep van het onderwijs (studenten). Dit middel kan wellicht als technologie ook binnen het onderwijs gebruikt kan worden. Denk daarbij aan het interactiever maken van colleges of aan het verstrekken van informatie over het onderwijs aan studenten zoals lokaalwijzigingen of annuleringen van bijeenkomsten.

Het inzetten van SMS tijdens zo’n manifestatie zou een mooie manier zijn om te experimenteren met deze technologie. Uiteindelijk hebben we er van afgezien. We hadden daarvoor een aantal redenen.
In de eerste plaats was het erg duur om een kant-en klare applicatie te huren of een SMS-applicatie (gedeeltelijk) te laten ontwikkelen.
We hebben op de tweede plaats overwogen om studenten informatica te zoeken die de bijbehorende webportal zouden kunnen programmeren. Maar we zouden dan veel tijd moeten investeren in aansturing en overleg. En ook dat zijn kosten.
Op de derde plaats zou de organisatie van het "stemgebeuren" (ik weet: het is een foeilelijk woord), veel tijd en energie kosten. De ontvangen SMSjes zouden verwerkt moeten worden, doorgespeeld aan iemand die het snel verwerkt in een Powerpoint-presentatie om vervolgens de resultaten te presenteren.
Een vierde, belangrijke, reden was de doelgroep van de manifestatie. We verwachten hier bijvoorbeeld opleidingsdirecteuren, beleid- en stafmedewerkers en docenten. We vroegen ons af of deze doelgroep wel "SMS-ready" is. Ze moeten immers berichten kunnen versturen en het geluid van de mobiele telefoon op "stil" zetten. Ook zouden de deelnemers beperkte kosten hebben.
Tenslotte vroegen we ons ook af of de doelgroep deze actie als experiment zou waarderen ("practice what you preach") of dat men de organisatie van het lustrum technologie-gedreven zou vinden. Stemmen over stellingen via rode en groene kaarten is immers net zo effectief (wel minder anoniem), minder complex en goedkoper.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Zinvol SMS-en?

    Verstandig dat besloten is om het niet te doen. Daarvoor zul je namelijk eerst zelf ook van het nut overtuigd moeten zijn, en dat was het IVLOS niet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *