Impressie ECER 2004: Succesfactoren invoering ICT in onderwijs

Onlangs ben ik naar de ECER geweest: de European Conference on Educational Research.
Ik wil in delen een impressie geven van een aantal sessies over e-learning, die ik heb bijgewoond.

Penny Tearle van de Universiteit van Exeter heeft (in opdracht van Becta) een aantal cases bestudeerd en gekeken naar factoren die een meer of mindere succesvolle implementatie van ICT in het voortgezet onderwijs beïnvloeden. De bevindingen kunnen ook herkenbaar zijn voor het hoger onderwijs en wellicht ook e-l;earning binnen bedrijven. Een belangrijke factor is, wat Tearle noemt, de “whole school culture and ethos”. Daarmee bedoelt zij onder meer dat een school een positieve grondhouding moet hebben ten aanzien van externe ontwikkelingen (“het glas is half vol” in plaats van “het glas is half leeg”). Verder is het onder meer belangrijk dat de organisatiecultuur gericht is op samenwerken en leren, dat het management expliciet opereert (en niet alleen lippendienst belijdt ten aanzien van het belang van ICT) en dat er hoge verwachtingen worden gekoesterd richting personeel. Andere belangrijke factoren zijn een organisatiebrede visie en strategie op het gebied van ICT èn het gebruik van ICT door het management zelf. Als een schoolleider zelf alleen via papier communiceert, zullen docenten ICT hiervoor niet ook gebruiken.
Het rapport is te vinden via http://telematics.ex.ac.uk/publications/BECTa-tearle.pdf
De bevindingen van Tearle passen goed binnen een modelletje dat ik gebruik bij de invoering van ICT in het onderwijs. Opvallend is wel dat Tearle niet heeft gekeken naar de mate waarin ICT is geïntegreerd binnen het curriculum (als onmisbaar element van de leeromgeving). Bij de ontwikkeling van een curriculum wordt immers vaak te laat of onvoldoende nagedacht welke rol ICT kan spelen. Een online discussieforum wordt dan bijvoorbeeld wel ingezet, maar het blijf een “Fremdkörper” binnen het onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *