Bespaart de inzet van ICT de docent tijd?

Het gebruik van ICT binnen leersituaties zou waarschijnlijk enorm toenemen als het zou leiden tot tijdsbesparing bij docenten. De British Educational Communications and Technology Agency (BECTA) heeft hier onderzoek naar gedaan. Ze hebben vooral gekeken naar de administratieve last van docenten. Hun conclusies zijn veel belovend, maar hebben ook het karakter van "ja, mits…" (waardoor ze kwetsbaar worden). BECTA heeft ook niet onderzocht of ICT niet ook extra werk kan opleveren. Zij concluderen bijvoorbeeld: "Synchronising diaries through the use
of palmtops has made communication more efficient". Dat is absoluut waar. Ik kan mijn PDA ook niet meer missen. Maar ik heb onlangs een los toetsenbord gekocht voor mijn Palm (ik was het gepiel met het touch screen zat) en het heeft mij vervolges een uur of twee gekost om het toetsenbord te laten "praten" met mijn elektronische agenda (er bleek een verkeerde key board driver op de meegeleverde CD ROM te staan).

De belangrijkste conclusies van BECTA luiden in elk geval:
Key benefits of using ICT
● Using templates, pro formas and
shared teaching resources reduces
duplication of effort
● ICT facilitates quicker and easier
communication and networking
● ICT can free up non-contact time by
promoting self-directed learning, peer
support and greater involvement of
teaching assistants
● Using ICT allows teachers to perform
administrative tasks more quickly and
more thoroughly.

Teachers can maximise workload
reduction by:

● being willing to share resources,
knowledge and advice
● using ICT-based administration
systems to replace (rather than
duplicate) paper-based systems
● considering the potential of ICT
alongside other workload-reducing
strategies.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Enig relativeren is hier ook op zijn plaats. Als ik tegen collega’s zeg dat ik met Bloglines ’s morgens in een half uur alle relevante nieuwe informatie heb opgenomen, kijken ze me meewarig aan. Zij kunnen dat half uur aan iets anders besteden… (en missen de informatie waarschijnlijk niet)
    Het lijkt soms alsof er juist meer tijd gaat zitten in het gebruik van ICT maar dan wordt eraan voorbijgegaan dat er ook steeds meer gebeurt: meer organiseren, informeren, archiveren, selecteren etc. Als we dat allemaal zonder ICT zouden moeten doen, zou de tijdwinst pas echt blijken.

  2. Gisteren heb ik een workshop over ICT in het onderwijs verzorgd voor docenten in het voortgezet onderwijs. Eén docent vertelde dat hij thuis wel eens te horen kreeg: “Wie is toch die man die bij ons altijd achter de computer zit?”…

  3. Studenten benutten ICT wel in hun leerprogramma. Zij zijn tenslotte opgegroeid met gameboy, nintendo en later de pc. Door deze voorsprong zitten docenten nu aanmerkelijk ‘dikkere’ werkstukken na te kijken. (knippen/plakken) Produktiviteitsparadox?
    In de bestaande didactiek zal ICT altijd een toevoeging blijven, en dus meer werk.
    Docenten willen wel, maar missen de sturing en kunnen deze sturing bovendien dikwijls moeilijk aanvaarden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *