Course Management Systems and the Reinvention of Instruction

Docenten kunnen een elektronische leeromgeving (ELO) grosso modo op twee manieren gebruiken. Aldus de auteurs van het artikel "Course Management Systems and the Reinvention of Instruction".
Zij kunnen op een nieuwe, meer sociaal-constructivistische, manier er mee aan de slag gaan of ze kunnen de traditionele manier van instructies geven er mee organiseren.
Een herkenbaar knelpunt is dat docenten erg veel tijd moeten investeren om vertrouwd te raken met alle functionaliteiten van een ELO. Dat gebeurt dus niet en daardoor, aldus de auteurs, gebruiken veel docenten een ELO op een traditionele manier: "The lecture and teacher-led activity remain the organizing principle. (…) Rather than rethinking what happens in the classroom, teachers use the latest technology to defend the old factory model of education. "
Zij pleiten o.a. voor een veel actievere inbreng van studenten. "By using the CMS (ELO; WR) for the course’s organization, then the purpose of class time would be almost exclusively devoted to discussion and student activities. Freed from having to repeat past activities, instructors could become more engaged in the process of sharing ideas. The students could become more active learners, taking more responsibility for what they learn and becoming more important in the dynamic of the classroom. "

Aardig, wat basic, artikel. Kan gebruikt worden om de discussie met ICT-huiverige docenten aan te gaan, of met docenten die een ELO erg traditioneel gebruiken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Conventioneel gebruik van ELO

    Wilfred Rubens raakt een teer punt in zijn post over het artikel Course Management Systems and the Reinvention of Instruction.
    …” Docenten kunnen een elektronische leeromgeving (ELO) grosso modo op twee manieren gebruiken (…) Zij kunnen op een…

  2. De ‘aard’ van het schoolbord…

    Sybilla pleit voor een kalme introduktie van digitaal [onderwijs-] materiaal ter vervanging van conventionele leermiddelen, voor dat we naar de ’transformatie-fase’ overgaan. Helemaal mee eens. ‘Langzaam aan, dan breekt het lijntje niet’ is ook mijn c…

  3. het materiaal, de les en docent (vervolg op weblog, ict en de docent)

    “Je zou kunnen stellen dat dit met een gebrek aan pedagogische visie, met te weinig belangstelling of met gebrek aan kennis te maken heeft.”
    Waarom heb ik het gevoel dit weer met andere woorden bij Wilfried Rubens te herlezen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *