Ik zit net via Bloglines mijn feeds (weblogs waar ik op "geabonneerd" ben) te lezen. Een aantal weblogs maken melding van het artikel "Teaching and learning online with wikis". Volgens de auteurs kun je wiki’s gebruiken voor "technology enhanced" samenwerkend leren. Voorheen: computer supported collaborative learning geheten (sinds de Online Educa 2004 probeer ik zo consequent mogelijk over TE-learning te praten, "technology enhanced learning"; ik heb zelfs de domeinnaam te-learning.nl gehuurd).
De auteurs beschrijven eerst wat een wiki is. In hun artikel (of beter gezegd paper) gaan ze verder uitvoerig in op diverse typen wiki’s en hun functionele kenmerken. Daarna gaan ze in op de vraag hoe wiki’s voor online leren gebruikt kan worden, bijvoorbeeld als "ice breaker" om online discussies van de grond te krijgen. Een orgineel, maar ook wat mager, gebruik van wiki’s in het onderwijs. De auteurs maken overigens ook melding van een toepassing van een wiki voor het gezamenlijk werken aan documenten.
By the way: terwijl ik dit bericht tik, realiseer ik me hoe zeer het jargon in een deel van onderwijsland aan het veranderen is (feeds, blogs, wiki’s, etc). Bereiken nog wel de grote hoeveelheid digibeten (w.o. zij die niet volledig digibeet zijn, maar waarbij de oren al heel snel gaan klapperen).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie