"Stichting Ict op School roept uitgeverijen op geen cd’s meer bij schoolboeken te voegen en de inhoud voortaan gratis op internet te zetten.
De stichting doet deze oproep nu de Belastingdienst heeft besloten dat cd-roms bij schoolboeken apart in rekening moeten worden gebracht met het hoge btw-tarief van 19 procent."
Aldus een bericht dat ik tegenkom op WebWereld.
Het persbericht van ICT op School bevat nog een tweede suggestie:
"Zet meer content op de cd-rom: de boeken worden dunner en goedkoper. Daarmee wordt voorlopig het hoge BTW-tarief gecompenseerd."
Tja. Beide suggesties zijn natuurlijk slechts een "work-around" voor het echte probleem: de absurde en niet van deze tijd zijnde redenering van het ministerie van Financiën dat je over CD ROMS meer BTW moet betalen dan over schoolboeken.
Maar zijn deze suggesties een goede oplossing? Ik wil er toch wel een aantal vraagtekens bij plaatsen.
- Om wat voor content gaat het? Om uitgebreide video’s? Hebben leerlingen en scholen dan al allemaal de beschikking over breed band (nog los van de belasting van het Internet)?
- Is de content op de CD ROMS webbased ontwikkeld?
- Is de inhoud van de schoolboeken gemakkelijk om te zetten naar elektronische content (aan e-reading hebben we niets)?
- Hebben we wel massa’s content nodig of moeten we naar manieren van leren waarbij leerlingen bijvoorbeeld zelf content ontwikkelen?
- En last but not least: moeten we contentontwikkeling wel overlaten aan de traditionele educatieve uitgeverijen?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Educatieve content wordt duurder
Wilfred Rubens heeft een interessante post over de wenselijkheid van gratis beschikbare educatieve content op internet. Dit naar aanleiding van een bericht dat de Belastingdienst voortaan educatieve cd-roms hoger gaat belasten (btw-tarief van 19 procen…