Een blik in de toekomst van het leren

Gelezen op de e-learning site van SURF:

"Harm Weistra beschrijft in het artikel ‘Scenarioplanning: een blik in de toekomst van het leren’ twee scenariostudies die het afgelopen jaar zijn verschenen. Hij beschrijft en vergelijkt: ‘Leerpraktijken van 2020′ van het IVLOS en de Edinburgh Scenario’s (..). Bij de uitwerking van deze toekomstscenario’s is geprobeerd een realistisch beeld te schetsen van hoe de leersituatie er over een aantal jaren uit zou kunnen zien. Harm Weistra (..) laat ook zien dat een toekomst scenario niet alleen iets zegt over de toekomst, maar dat het ook iets zegt (en misschien wel veel meer) over de onzekerheden van het moment."

Een dierbare oud-collega die onder meer schrijft over een initiatief van mijn huidige werkgever en daarin bovendien mijn weblog in vermeld (helaas niet helemaal correct; uitgevers van tijdschriften  hebben nog steeds moeite met lange Internetadressen) . Kan ik daar nog iets kritisch over schrijven?

Oordeel zelf. Ik vind het in elk geval zeker de moeite waard. Weistra stelt dat de Edinburgh scenario’s nogal normatief van aard zijn. Deze scenario’s draaien -volgens Weistra- vooral om de vraag wat je moet doen om het meest wenselijke scenario waar te maken. In feite zijn de Edinburgh Scenario’s m.i. daarmee ook geen echte scenario studie. Interessante materie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *