Een paar dagen geleden heb ik geschreven over de Google-medewerker die vanwege zijn weblog is ontslagen. Ik heb me daarbij afgevraagd hoe ver je als werknemer kunt gaan. In de weblog van Rino Zandee ontspon zich een vergelijkbare discussie, al gaat het daarbij onder meer ook over de vraag wie eigenaar is van de kennis die in een weblog gedissemineerd wordt: de auteur of de organisatie?. Ook een interessante kwestie, maar ik vind het onderwerp "wat kan en wat kan niet" net wat interessanter. In de weblog van Will Richardson lees ik net een relevant bericht met als kop "Teachers…Think before you blog". Richardson geeft tien m.i. zinvolle -niet uitputtende- suggesties, waarvan ik mijn lezers deelgenoot wil maken:
"1. Decide carefully if you want to create a public space for your ideas with your name on it. Maybe going anonymous would be better. There are a couple of great anonymous teacher blogs out there, Hipteacher among them.
(…)
4. Tell the truth. If you can’t, don’t write.
5. Ask people’s permission before you write about them in your blog, especially if it revolves around some struggle that you might feel worth reflecting upon or sharing with your audience.
6. If you do use a blog for professional reflection or opinion, my personal wish is that you take the time to present those ideas well. I’m not perfect when it comes to misspellings or errors, but I try to read everything at least twice if not three times before publishing.
(…)
8. Again, if you decide to blog openly, don’t try to hide that fact from peers or supervisors.
9. If you think people may have an issue with your blog, ask first, and make your decisions based on the feedback you get.
10. If you find yourself looking over your shoulder, don’t blog. "
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Heel handig om als beginnend blogger te weten, bedankt voor de informatie.
Jan
Graag gedaan, Jan.