Kanttekeningen bij de opmars van online leren in het K12-onderwijs (#in)

De Huffington Post signaleert dat het Amerikaanse K12-onderwijs in toenemende mate gebruik maakt van online leren. Niet alleen als aanvulling op het bestaande onderwijs (scholen zijn in staat om ook Chinees als vak aan te bieden), maar ook als vervanging (het zou goedkoper zijn).

Vanuit verschillende invalshoeken is er dan ook weerstand tegen deze ontwikkeling. Onder meer van vakbonden die onder meer vrezen voor verdringing van bestaand werk. Maar ook van mensen die vrezen dat de private sector een steeds sterkere voet aan de grond krijgt binnen het onderwijs. Elearning programma's worden immers voornamelijk ontwikkeld door commerciële bedrijven. Verder zijn onderwijsgevenden bang dat plagiaat toe zal nemen.

Het belangrijkste bezwaar is, volgens het artikel, dat we nog weinig weten over de effectiviteit van deze manier van leren. Er zijn rapporten waaruit zou blijken dat online leren zelfs beter zou werken dan klassikaal onderwijs, maar waarschuwt de Huffington Post:

there were multiple dimensions that may have contributed to the advantages — not just the instructional delivery medium. And that result was only found in studies comparing straight in-person learning with a combination of online and in-person learning; learning outcomes in studies comparing purely online versus purely face-to-face were statistically equivalent.

Er zou dus vooral meer onderzoek gedaan moeten worden naar de relatie tussen contexten, leerdoelen, kenmerken van lerenden, leer- en doceerstrategieën en media. Niet eenvoudig, en lastig te generaliseren naar 'het onderwijs'.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *