Onderzoeks- en adviesbureau Bersin & Associates heeft onderzoek gedaan de tevredenheid van klanten met leermanagementsystemen.
Josh Bersin zal de onderzoeksresulaten morgen presenteren tijdens Training 2005.
Bersin & Associates hebben 660 system administrators, training managers, en leidinggevenden 24 criteria voor tevredenheid voorgehouden. Er is onder meer gekeken naar de technische ondersteuning, de implementatie en het product zelf. Alle grote, commerciële, leveranciers van leermanagementsystemen zijn bij het onderzoek betrokken.
Uit het onderzoek blijkt onder andere dat klanten meer tevreden zijn met extern gehoste leermanagementsystemen, dan met systemen die intern geïnstalleerd zijn. Dit is opvallend te noemen omdat volgens mij veel bedrijven (nog steeds en niet terecht) huiverig zijn voor het hosten van applicaties, al valt dit wat betreft e-learning technologie nog mee.
Een andere conclusie is dat algemene klanttevredenheid vooral sterk samenhangt met de implementatie door de leverancier en met diens ondersteuning. Bersin & Associates constateren tevens dat de markt van leermanagementsystemen nog erg gefragmenteerd is. De grootste leverancier heeft een marktaandeel van 15%.
Bersin & Associates concluderen:
"This is still a very young market that continues to evolve because of significant technology advancements, increasing expectations of system functionality, and new approaches to learning. To perform well in this market, vendors must invest heavily in R&D and customer service and support."
Het volledige rapport kan voor bijna 800 dollar worden gekocht.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie