Gisteren hebben we tijdens het inhoudelijke gedeelte van onze maandelijkse teamvergadering gediscussieerd over peer assessment. Het was een zinvolle manier van leren, vooral omdat ik de uitkomstyen direct in een project kon gebruiken.
Peer assessment is erg “in”, op dit moment. Het wordt gezien als een zinvolle manier van leren èn als een mogelijkheid om docenttijd te besparen (hoewel dit laatste in de praktijk vaak tegenvalt, afhankelijk van hoe je het organiseert). Bij peer assessment geven studenten elkaar feedback, in de vorm van een beoordeling (cijfer) of in de vorm van kwalitatieve feedback. Studenten leren ook veel van het geven van feedback. Een aantal suggesties en tips zijn tijdens die discussie naar voren gekomen.
- Maak doelen en verwachtingen van peer assessment expliciet
- Spreek met de studenten beoordelingscriteria door. Gebruik daarbij standaard beoordelingsformulieren.
- Laat studenten oefenen in het geven van peer feedback.
- Werk met feedback groepjes van drie of vier studenten
- Zorg er voor dat de omvang van de producten, die van peer feedback moeten worden voorzien, niet te groot is.
- Vraag studenten zichtbaar te maken hoe zij peerfeedback in de eindversie hebben verwerkt. Dat kan bijvoorbeeld via de optie “Wijzigingen bijhouden” in de tekstverwerker.
- Beoordeel het eindproduct pas als de student wat heeft gedaan met de peer feedback.
- Laat peer assessment gedeeltelijk mee laten wegen bij de beoordeling en beperk peer assessment tot tussenresultaten, niet op het eind product. Docenten zijn anders huiverig om peer assessment toe te passen.
- Laat studenten een oordeel geven over de peer feedback die ze hebben ontvangen.
- Controleer niet alle gegeven peer feedback. Wees selectief.
- Focus je als docent op de monitoring van het proces.
Een elektronische leeromgeving kan worden gebruikt om de workflow van schriftelijke peer feedback mogelijk te maken. Studenten moeten dan in staat zijn om (bijvoorbeeld in groepsruimtes) documenten te kunnen plaatsen en deze van commentaar te voorzien. Versiebeheer is daarbij ook van belang als studenten bijgestelde versies uploaden. Helaas ondersteunen lang niet alle elektronische leeromgevingen deze werkwijze op een goede manier.
Daarnaast schijnt mondelinge toelichting belangrijk te zijn om tot volledige feedback te komen. Als er onvoldoende gelegenheid is om tijdens face-to-face bijeenkomsten mondeling feedback te geven, kan er ook voor gekozen worden om applicaties voor synchrone communicatie (zoals MSN, Talking Communities, WebEx, Centra of Skype) hiervoor te gebruiken. Deze toepassingen hebben dan meerwaarde als studenten wel in staat zijn om op hetzelfde moment bij elkaar te komen, maar niet op dezelfde plaats. Ik heb echter het vermoeden dat dit nog amper wordt toegepast binnen het Nederlandse onderwijs (o.a. omdat studenten en docenten in de regel geen grote afstanden hoeven te overbruggen om elkaar te ontmoeten).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie