Case studie Mobile learning

Ik sprak onlangs met mensen van het onderwijsinstituut van het UMC in Utrecht over de toepassing van "mobile learning". Vandaag kwam ik een Nederlandse case studie tegen over mobiel leren: Using Mobile Technology to Enhance Students’ Educational Experiences. De case studie is verschenen als Educause publicatie.

Het paper onderscheidt onder meer mobiele en draadloze technologie. Bij mobiele technologie zijn de apparaten bijvoorbeeld kleiner dan bij draadloze technologie. Volgens dit paper is een tablet-PC bijvoorbeeld niet "mobiel". Ik vraag me af of het onderscheid in het paper lang is vol te houden. "Draadloos" zou vooral campusgebonden zijn. Maar ik kan toch echt in hotels, café’s etc inloggen (mits ik een prijzige inlogkaart koop).

Er wordt o.a. ingegaan op de speciale versie van BlackBoard voor mobiele apparaten. Vreemd genoeg is deze versie alleen te gebruiken voor versie 5 van BlackBoard, terwijl menige organisatie al versie 6 gebruikt.

De "lessons learned" zijn de moeite van het bestuderen waard. Veel lessen hebben te maken met technologie (batterijen van PDA’s werken maar een beperkte tijd). Maar er worden ook andere conclusies getrokken, zoals:

"Clear relationships seem to exist between what constitutes good and bad use of mobile learning. These relationships are not fully spelled out in educational terms."

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *