Er is een Amerikaanse studie uit die probeert te onderbouwen dat jongeren vandaag de dag meerdere media tegelijkertijd kunnen gebruiken (multitasking):
"we find that heavy use of any of four different media tends to predict heavy use of most other media.(…) How could kids possibly devote that much time to media? The answer, of course, lies in the growing phenomenon of media multitasking. More and more, kids report using two, three, and even more media at the same time."
De relatie tussen mediagebruik en schoolprestaties is niet voor alle soorten media duidelijk. Wel is duidelijk dat leerlingen die veel videogames spelen relatief slechter op school presteren en dat leerlingen die veel lezen relatief betere studieresultaten behalen. Jongeren die relatief vaak gebruik maken van electronische media blijken ook ongelukkiger te zijn dan jongeren die minder vaak gebruik maken van elektronische media. Ouders bemoeien zich weinig met het mediagebruik van hun kinderen. Ze vinden het geen probleem of hebben de moed op gegeven er wat tegen te kunnen doen.
De auteurs concluderen:
"Without question, this generation truly is the media generation,devoting more than a quarter of each day to media. As media devices become increasingly portable, and as they spread even further through young people’s environments — from their schools, to their cars, to their pockets (e.g., cell phones with TV,audio, print, video gaming, and online capabilities) — media messages will become an even more ubiquitous presence in an already media-saturated world. Anything that takes up this much space in young people’s lives deserves our full attention."
Lees ook het artikel in eSchool News.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
In Nederland was het vrij recentelijk Mathieu Weggeman die, sprekend over de netwerkgeneratie, beweerde dat de jeugd van tegenwoordig beter in staat is tot “parallel processing”. In zijn presentatie (Bouwen aan een lerend land/http://www.kennisland.nl/kennisland/binaries/KLsite/bron/bijeenkomsten/MatthieuWeggeman_210205.ppt) stelt hij een aantal acties voor waaronder: “train de analytisch extremisten van de protestgeneratie in parallel processing, beeldtaal, chaosmanagement e.d.”. Die actie heeft m.i. vooral betrekking op mijn eigen generatie en zo ongeveer de geniddelde docent in Nederland.
Iemand die zich al langer (eind jaren negentig) bezighoudt met “parallel processing” is Rik Min van de Universiteit Twente.
In zijn internetboek (HET ONTWERPEN EN ONTWIKKELEN VAN LEER-, WERK- & DOE-OMGEVINGEN/http://projects.edte.utwente.nl/pi/BoekNL/Inhoud.html) heeft hij het over multi-processing en gaat hij vooral in op design- en inteface-aspecten van een moderne leeromgeving.
Wim Veen is hier in zijn oratie (hoogleraar TU Delft) ook op ingegaan: http://elearning.surf.nl/e-learning/onderzoek/1833
Maar je kunt dit wel stellen, je zult het ook nog een keer moeten kunnen onderbouwen.
Volgens Linda Stone doen deze kids niet aan multi-tasking, ze doen aan ‘continuous partial attention’. Zie: http://joi.ito.com/archives/2004/03/29/continuous_partial_attention.html
Ik heb de indruk dat Stone’s benadering dichter zit bij parallel processing (in de zin van gelijktijdig verwerken van meerdere stimuli) dan bij multi-tasking (in de zin van gelijktijdig uitvoeren van meerdere werkzaamheden).
Ik herken die “continuous partial attention” ook wel bij mezelf. Je scant een hoop berichten op een dag. Daar waar je uitgebreider op in wilt gaan of materiaal dat je de wilt bewaren (voor het geval dat), sla je dan op. Bijvoorbeeld in je weblog. Kan ook tot komische situaties leiden. Ik was ooit op zoek naar informatie en voorbeelden van e-learning readiness scans. Toen ik een aardig paper op Internet had gevonden en het wilde opslaan op mijn harde schijf (ik gebruikte toen nog geen weblog), kreeg ik de melding: “Bestaande document vervangen?”…..
Leuk dat je een stukje over mijn werk hebt geschreven. Dank.