Moet het onderwijs zich aanpassen aan jongeren?

Ik heb een nieuwe stelling op mijn website gelanceerd.

De komende tijd zal een generatie lerenden deelnemen aan onderwijs en opleidingen, die is opgegroeid met Internettechnologie. Deze "net generation" gaat heel anders om met informatie en media dan de generatie die het onderwijs verzorgd. Veel docenten vragen zich af of het onderwijs zich moet aanpassen aan de manier waarop de "net generation" met informatie en media omgaat of dat het onderwijs deze generatie jongeren vooral moet leren om te gaan met informatie en media zoals zij (de docenten) dat gewend zijn: lineair, niet meerdere media tegelijkertijd gebruiken etc.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Bekijk ook de resultaten van de vorige stelling!

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. In de tijd van interactieve tv en radio (standpuntnl, MTV tekstchat, SMS spellen e.d.), Multimediale media (CD- en DVD-rom) en internet (e-mail, nieuwsgroepen, MSN, fora, weblogs, wiki’s e.d.) zijn de verwerking- en gebruikstrategieën van nieuwe media en informatie anders zijn dan de meeste leerkrachten gewend zijn.
    Hier zit volgens mij een knelpunt. Want hoe kunnen wij van leerkrachten verwachten dat zij leerlingen leren omgaan, of in hun lessen zullen werken met media die zij (en de meeste opvoeders) zelf nog niet onder de knie hebben en waarvan zij zelf nog naar de juiste gebruikswijze aan het zoeken zijn?
    De “net generation” heeft (onder andere door gebrek aan ondersteuning) zichzelf aangeleerd om met nieuwe media en informatie om te gaan, maar dit wil niet per definitie zeggen dat dit de juiste manier is.
    (Een voorbeeld hiervan is het google gebruik van leerlingen waarbij alle informatie die via google en internet verkregen is voor waar wordt aangenomen zonder deze informatie eerst te controleren)
    Het is volgens mij in eerste plaats de uitdaging om leerkrachten de mogelijkheden en werkwijze van de nieuwe media en informatie aan te leren.
    Als leerkrachten hier een beter beeld van hebben, kan er pas gediscussieerd worden over de vraag of je je onderwijs aan de nieuwe “net generation” moet aanpassen en hoever je hierin moet/kunt/wilt gaan.
    En dan denk ik persoonlijk dat dan zowel het onderwijs als de “net generation” zich aan elkaar zullen aanpassen.

  2. >Het is volgens mij in eerste plaats de uitdaging om >leerkrachten de mogelijkheden en werkwijze van de >nieuwe media en informatie aan te leren.
    een gedachte die mij de laatste tijd intrigeerd is de vraag of we het niet moeten omdraaien: in plaats van docenten op te leiden in allerhande nieuwe toepassingen juist investeren in tools voor studenten, die aansluiten bij de manier waarop zij gewend zijn te werken en problemen op te lossen.
    Zoals:
    – MSN op alle computers binnen de instelling
    – Een weblog en een wiki voor iedere student
    zie ook:
    http://rulbii.leidenuniv.nl/MT/BB/archives/000412.html
    http://rulbii.leidenuniv.nl/MT/BB/archives/000424.html

  3. Dit is natuurlijk ook een strategie die je kunt bewandelen.
    Een randvoorwaarde voor het succes van deze strategie is dan natuurlijk wel dat er een of enkele docenten zijn die actief met weblogs binnen hun onderwijs aan de slag gaan. Ik vrees namelijk dat studenten niet uit zichzelf actief met een weblog en een wiki aan de slag zullen gaan als een docent hier verder geen aandacht aan besteed.
    Persoonlijk denk ik dat studenten namelijk ook bij het gebruik van nieuwe media zoals een weblog en een wiki in een onderwijssituatie begeleiding en ondersteuning nodig en willen hebben. Aan een weblog in het onderwijs zitten b.v. andere eisen dan een eigen weblog waarin je leuke gebeurtenissen en moppen zet (Misschien ook wel een leuke discussie over wanneer een weblog geschikt is voor onderwijs)?
    En weinig studenten zullen gemotiveerd zijn om energie in een weblog voor zijn onderwijs te steken, als hij hier verder niets voor terug krijgt (omdat een docent hier verder geen aandacht aan besteed, de opdracht toch liever als Word bestand over de e-mail heeft).
    Maar als er docenten wel actief mee aan de slag gaan en hier succes mee boeken, zouden ze ook weer andere docenten kunnen overhalen om er mee te gaan werken.
    Het kan natuurlijk ook zijn dat ik ook wel een stap te ver voor loop. Het introduceren van nieuwe media in het onderwijs is natuurlijk ook een veranderingsproces wat langzaam verloopt. Misschien dat het discusseren over de beste werkwijze van nieuwe media en het opleiden / informeren docenten en stap die pas later genomen moet worden.
    In dat geval zal het onderwijs zich idd aanpassen aan de jongeren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *