Vakbonden passen e-learning toe

Dat vakbonden zich bezig houden met deskundigheidsbevording is algemeen bekend. Maar dat ze zich ook bezig houden met e-learning (zowel formeel als informeel) is nieuw voor mij. Dit artikel beschrijft een aantal case studies.

"These cases illustrate some of the diverse ways in which trade unions are approaching the use of ICT to support formal and informal learning, vocational and trade union training, blended learning, organisational and self-paced learning; and national and transnational learning."

Er is ook een case studie van de FNV bij. Uit de beknopte omschrijving maak ik op dat de FNV vooral investeert in de ICT-vaardigheden van haar medewerkers en dat ze relevante informatie en andere bronnen (o.a. referenda) zo snel mogelijk wil verstrekken. Er zijn grenzen aan wat e-learning is, denk ik dan…
In het rapport zelf wordt overigens ook melding gemaakt van het gebruik van online communities binnen Nederlands grootste vakcentrale.

Het artikel beschrijft een aantal thema’s die de cases gemeenschappelijk hebben. Daarbij valt op dat binnen elk thema sprake is van een grote diversiteit. Zo constateren de auteurs dat wat betreft didactiek er sprake is van de meer traditionele e-learning cursussen, van individueel "self-paced" leren en van organisatieleren binnen communities of practices. Aardig is ook het onderscheid dat gemaakt wordt in verschillende netwerken die in het kader van e-learning ontstaan (course learning networks, online communities of practices, virtual teams, co-ordinating networks).

Het artikel sluit af met een aantal "uitdagingen" en aanbevelingen. Interessant is de constatering:

"Generally, there appears to be a shift away from content-driven to communication-driven learning."

"Content" is al lang niet meer "king".

Lees ook het rapport zelf.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *