Weblogs in het onderwijs

Een praktisch  artikel van Peter Sloep en Sybilla Poortman in Onderwijsinnovatie, een uitgave van de Open Universiteit (je moet wel naar pagina 17 gaan; het blad staat in zijn geheel als PDF op Internet). Ik vind het artikel goed leesbaar, ook voor redelijke leken. Sloep en Poortman leiden het "fenomeen" weblog uitgebreid in.  Vervolgens gaan ze in op voor- en nadelen èn toepassingsmogelijkheden van weblogs in het onderwijs.

"Blogs zijn inzetbaar in het onderwijs als aan één van de volgende drie ‘voorwaarden’ is voldaan: 1) er wordt aangesloten bij de behoefte aan groepsvorming,of 2) zorgvuldig formuleren en argumenteren is gewenst, of 3) de beschikbaarheid van een verslag van gebeurtenissen is belangrijk."

Zij stellen onder meer dat weblogs gebruikt kunnen worden voor het ontwikkelen van informatievaardigheden, sociale vaardigheden en schrijfvaardigheden.

Natuurlijk (?) ben ik het niet met alles eens wat Sloep en Poortman schrijven. Ze gaan bijvoorbeeld wat kort door de bocht als ze over weblogs als portfolio schrijven. De beschrijving van het elektronisch portfolio is eenzijdig (reflectieportfolio wordt genegeerd). Ook ben ik het bijvoorbeeld niet eens met hun stelling dat berichten in weblogs gemakkelijk terug te vinden zijn. Hoe meer je post, des te lastiger het m.i. wordt.

Maar los van dergelijke kleine puntjes: een zeer lezenswaardige bijdrage!

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *