Een "white paper" van het Reflect Initiative van Helen Barrett, waarover ik al eerder schreef.
"This paper provides the theoretical background for a study of student learning, engagement and collaboration through the development of electronic portfolios."
Het paper is gebaseerd op een beperkt aantal beschikbare onderzoeken naar het gebruik van het elektronisch portfolio in het onderwijs. Het paper bevat algemene informatie (bijvoorbeeld over verschillende doelen van portfolio’s en definities). Interessant wordt het paper mijns inziens als Barrett schrijft over het portfolio als beoordelingsinstrument en over het tegenstrijdige paradigma’s van portfolio’s. Het paper maakt bijvoorbeeld een zinvol onderscheid tussen het portfolio als beoordelingsinstrument van het leren en voor het leren.
Voordat Barrett kort ingaat op de technologie, staat zij stil bij het belang van reflectie voor het leerproces.
"Reflection does not always have to be in written form. For some students, reflections can be oral, shared with peers or teachers. However, as Schön notes, we need to capture those stories in our portfolios to make them objects of reflection. With the addition of multimedia technologies, these stories can be captured, in either audio or video formats."
Mmmm.Het wordt inderdaad steeds eenvoudiger (denk aan podcasting) om mondelinge reflecties met anderen te delen (mits je over voldoende opslagruimte beschikt). Toch denk ik dat schriftelijk reflecteren meerwaarde heeft. Je zet je gedachten beter op een rijtje (blijkt ook uit onderzoek). Ook is volgens mij uit onderzoek gebleken dat je zaken beter onthoudt als je ze ook opschrijft.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie