Vandaag heb ik -samen met mijn collega Ilya Zitter– in het kader van het SURF-project "Multiprofessioneel leren mbv ICT" een presentatie verzorgd tijdens de tweejaarlijkse conferentie "New Education" van de Hogeschool van Utrecht. Ik ben er iets eerder naar toegegaan en kon daardoor een sessie bijwonen over "KennisLatenWerken.nl".
Dit initiatief ontwikkelt onder meer een online database waarin bedrijven opdrachten kunnen plaatsen. Daarbij gaat het niet alleen om (tijdelijk) werk of stages, maar ook om meer kleinschalige opdrachten. Daarnaast bevat de database ook profielen van studenten, zodat een match gemaakt kan worden tussen de vraag van bedrijven en het aanbod aan studenten.
Ik vraag me eerlijk gezegd af of dit werkt. Bedrijven moeten bijvoorbeeld aangeven wat studenten van de opdracht kunnen leren. Maar denken bedrijven (met name uit het midden- en kleinbedrijf, MKB) in termen van "leren"? Op basis van mijn ervaringen in het project "ICT for learning in small and medium enterprises" vraag ik me dat af.
Ook zijn bedrijven uit het MKB nogal gericht op de korte termijn. Voorbeeld: een slijter uit Utrecht-West stapt naar de ABN AMRO voor een lening. Hij wil uitbreiden. De bank twijfelt of het voor hen rendabel is deze lening te verschaffen. Ze willen binnen drie weken een gedegen businessplan. Zou deze ondernemer snel geholpen zijn met "KennisLatenWerken.nl"? Is men in staat om binnen een paar dagen de match te maken? De opdracht moet immers ook nog door de opleiding worden erkend. En kan de student de verwachte kwaliteit leveren? Zal de ondernemer ook daadwerkelijk geholpen zijn als de student deze leerwerkplek verlaat?
Op zich vind ik het een leuk idee. Bovendien in theorie een mooie manier om kennis binnen onderwijsorganisaties toepasbaar te maken voor het MKB. Maar of het zal werken….
"KennisLatenWerken.nl" is vanaf 1 september 2005 operationeel. De hyperlink werkt nu nog niet.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Beste Wilfred,
Mijn bedrijf is in opdracht voor MKB Midden Nederland een servicedesk aan het opzetten gericht op het MKB onder de werknaam ServicedeskMKB. De Servicedesk is het eerste aanspreekpunt voor vragen van ondernemers en instellingen in de regio Midden Nederland. Wij werken vanuit een vraaggestuurd perspectief en matchen o.a. ondernemersvragen aan het aanbod van kennisinstellingen. Vanuit dit perspectief ben ik zeer geïnteresseerd in je visie op Kennislatenwerken.nl.
Met vriendelijke groeten,
Willem Overbosch
Directeur Pivot Logistics B.V.