"Change or die" is nogal een heftige titel over een artikel waarin de vraag centraal staat waarom het zo moeilijk is het gedrag van mensen te veranderen. De intro is wat maf. Maar dat geldt niet voor de rest van het artikel.
"The central issue (binnen organisaties, WR) is never strategy, structure, culture, or systems. The core of the matter is always about changing the behavior of people."
Volgens de auteur Alan Deutschman veranderen mensen zelfs niet naar aanleiding van een crisis, behalve als je hen emotioneel weet aan te spreken. Je moet daarbij vóórbij de feiten gaan.
"We also need to bring in the psychological, emotional, and spiritual dimensions that are so often ignored", zo citeert Deutschman een hoogleraar medicijnen.
Volgens Deutschman is het belangrijk om mentale structuren te herdefiniëren, die maken hoe wij de werkelijkheid zien (buiten bestaande kaders leren denken). Bij omvangrijke, heterogene groepen binnen organisaties moet je daarom een simpele boodschap hebben, waarmee men zich gemakkelijk kan identificeren. De boodschap moet verder emotioneel resonant zijn en positieve ervaringen uitlokken. Plezier motiveert daarbij meer dan angst. Bij kleine groepen kan de boodschap complexer en meer genuanceerd zijn. Verder stelt Deutschman dat grotere, radicale, veranderingen vaak eenvoudiger zijn door te voeren dan incrementele veranderingen. Bovendien hebben radicale veranderingen meer positieve effecten.
Maar tegelijkertijd is het niet altijd mogelijk om radicale veranderingen door te voeren. Bij ingrijpende veranderingen is het verder belangrijk om mensen die moeten veranderen, te ondersteunen. Geef hen het vertrouwen dat ze op steun kunnen rekenen. In de praktijk blijkt ook dat medewerkers met veel ervaring, het juist lastiger vinden om te veranderen. Daarom is het belangrijk om continue je hersenen in beweging te houden, door te blijven leren. Wat, maakt verder niet uit. Creëer daarom steeds nieuwe uitdagingen voor medewerkers (niet alleen is er noodzaak is om te veranderen), zo adviseert Deutschman..
"Innovation comes about when people are enabled to use their full brains and intelligence instead of being put in boxes and controlled. (…) While the issue for heart patients is "change or die," the issue for everyone is "change or lose your mind." Mastering the ability to change isn’t just a crucial strategy for business. It’s a necessity for health. And it’s possibly the one thing that’s most worth learning."
Het artikel van Deutschman zet mij wel aan het denken. Je bent wellicht geneigd om het als "typisch Amerikaans" of "te bedrijfsmatig" weg te zetten. Maar volgens mij doe je Deutschman’s bijdrage daarmee te kort (en onderstreep je tegelijkertijd paradoxaal zijn stelling dat het belangrijk is je mentale structuren te herdefiniëren). Ik ben persoonlijk ook erg rationeel van aard. Een dergelijke bijdrage werkt voor mij in die zin verfrissend.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie