Samenwerkend leren mbv ICT werkt

Er worden regelmatig vragen gesteld of samenwerkend leren met behulp van ICT (CSCL) werkt.  Vandaag wees collega Pierre van Eijl me op een artikel dat recent gepubliceerd is over ervaringen met CSCL binnen een universitaire cursus Engelse literatuur.

Uit dit onderzoek blijkt dat studenten die mogen kiezen voor individueel of samenwerkend leren in een cursus allebei tevreden zijn maar dat de samenwerkers significant hogere scores halen dan de individuele leerders.

Het artikel (dat Van Eijl heeft geschreven met onze hoogleraar-directeur Albert Pilot en met Peter de Voogd van Letteren) is te vinden via de site van Education and Information Technologies.

Ik weet niet zeker of je via een universiteit moet inloggen om dit artikel te kunnen openen.

Mutatie 18 mei 2005: als bovenstaande link niet werkt, kun je ook deze verwijzing proberen: Effects of Collaborative and Individual Learning in a Blended Learning Environment (dat is inderdaad de titel).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Ken je de titel van dit artikel? Na een speurtocht op de site heb ik nog niets kunnen vinden. Bedankt!

  2. Hieronder de gegevens van het artikel. Ik heb het gevonden door op de link van Wilfred te klikken, en te zoeken op ‘Van Eijl’. Helaas kan ik het niet lezen, want de unief waar ik werk is blijkbaar niet geabonneerd šŸ™
    Effects of Collaborative and Individual Learning in a Blended Learning Environment
    Publication: Education and Information Technologies
    Authors: Pierre J. van Eijl, Albert Pilot, Peter de Voogd
    Publisher: Springer Science+Business Media B.V., Formerly Kluwer Academic Publishers B.V.
    Recency: Volume 10, Numbers 1-2
    Pages: 51 – 65
    Excerpt: Abstract In courses using a virtual learning environment (VLE), some students like to work together, and some do not. If we give students the opportunity to choose either teamwork or individual study, how does this affect their marks and their appraisal and assessment of the course?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *