Dankzij nieuwe technologie krijg je als gebruiker steeds meer mogelijkheden om content, gegenereerd via sociale media, te construeren, te presenteren en te delen. Laat ik twee voorbeelden noemen:
- Met behulp van 15 Fantastic Ways to Use Flipboard van Vicki Davis heb ik me gerealiseerd dat ik Flipboard tot nu toe verkeerd heb gebruikt. Flipboard is een op zich hele mooie iPad applicatie waarmee je tweets, RSS-feeds en dergelijke kunt raadplegen (in de vorm van een soort digitaal magazine). Flipboard sluit echter niet aan bij de wijze waarop ik omga met tweets en RSS (snel scannen en filteren is er niet bij).
Davies laat echter zien dat je Flipboard prima kunt gebruiken om tweets met bepaalde hashtags te bekijken, of Twitter-lijsten. Bepaalde Diigo-groepen of specifieke Google Reader folders of blogs kun je ook met Flipboard lezen. Met andere woorden: je filtert eerst, en maakt dan gebruik van de sterke kanten van Flipboard (het presenteren van content en laten delen van content). Let it Flow and Evolve adviseert Davies terecht. - Dankzij Janien Benaets ben ik op het spoor gekomen van Storify. Dit is een tool -nu nog Beta- waarmee je zelf verhalen kunt maken met behulp met artefacten van Twitter, facebook, Flickr, YouTube, Google Reader, en dergelijke. Je logt in met je Twitter-account en kunt aan de slag. Het eindproduct deel je weer met anderen. Origineel, eenvoudig en vooral veel belovend voor de toekomst (de stabiliteit laat nu nog wel eens te wensen over). Gemakkelijk toepasbaar binnen het onderwijs, lijkt me.
Hieronder vind je een voorbeeld van een ‘verhaal’:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Vereerd, bedankt voor de link!