Het Nieuwe Leren: over Urbanus VIII, Rita Verdonk, appels en peren

Vandaag is een column gepubliceerd, die ik onlangs op verzoek van de redactie van de Edusite heb geschreven. Ik heb deze column ook op mijn eigen website geplaatst.

In deze column onderscheid ik drie strategieën die tegenstanders van het "nieuwe leren" gebruiken.  Eigenlijk ben ik een gematigd voorstander van het "nieuwe leren" (met een gezonde hekel aan deze term). Maar columns lenen zich niet voor veel nuance.

De redactie van de Edusite noemt me helaas ICT-adviseur…..

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Erg leuk geschreven… Genuanceerd, maar wel de spijker op de kop!
    Je schrijft dat (t)eleren een evolutie is, en geen revolutie… Ga je dan niet voorbij aan een heel aantal voordelen van eleren die je alleen hebt als je het echt wel verregaand (revolutionair) wil toepassen:
    gedifferentieerd inspelen op zwakkere leerlingen, flexibel (anytime anywhere) en just-enough just-in-time leermiddelen aanbieden, asynchrone leertrajecten durven aanbieden, internationale leergroepen durven samenstellen…
    Dit zijn allemaal zaken die momenteel vaak ‘vergeten’ worden wanneer we heel voorzichtig proberen ict te integreren op een evolutionaire manier (na de kater die we overhielden aan ons al te enthousiaste eleerinvesteringen een aantal jaar geleden).
    Wie schreef vandaag ergens dat we een over-gehypte technologie nu eigenlijk een beetje under-hypen?
    Ik durf meer en meer te zeggen dat we nog maar het tipje van de ijsberg zien: de echte meerwaarde ligt nog grotendeels verborgen…

  2. Maarten,
    Waar het mij om gaat is dat binnen het onderwijs vernieuwingen heel geleidelijk (achteraf bekeken volgens een bepaalde logica) worden doorgevoerd. Het gaat nooit heel schokkend in zijn werk (uitzonderingen daargelaten). Dat zien we ook bij technology enhanced learning. We kennen “revolutionaire” voordelen al heel lang, maar ze worden geleidelijk ingevoerd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *