Ruim anderhalve week geleden had ik een sessie over het digitaal portfolio aan de UU. Zie ook Welke structuur heeft een digitaal portfolio nodig?
We hebben tijdens deze sessie ook gesproken over het beoordelen van het portfolio. Enkele suggesties die hierbij zijn gedaan:
- Je kunt na drie jaar een “hard” oordeel over een portfolio vellen, als je als opleiding er alles aan hebt gedaan om studenten in staat te stellen te werken aan academische vaardigheden en aan hun portfolio. Bijvoorbeeld als studenten gebruik kunnen maken van een “skills lab”, waar zij extra kunnen werken aan bepaalde vaardigheden (denk aan buitenlandse studenten die aan taalvaardigheden werken).
- Deskundigheidsbevordering van beoordelaars is belangrijk. Je kunt bijvoorbeeld als beoordelaars eerst gezamenlijk sommige portfolio’s beoordelen en de overeenkomsten en verschillen met elkaar bespreken.
- Het is aan te raden om te werken met meerdere mijlpalen tijdens de studie. Je stelt bijvoorbeeld tussentijds bepaalde eisen aan een portfolio. Elk jaar, bijvoorbeeld, wordt dan gekeken of studenten aan de tussentijdse eisen voldoen. Een negatief oordeel komt dan niet als een verrassing.
- Je kunt er als opleiding voor kiezen om een portfolio alleen te beoordelen met “voldoende” of “onvoldoende”. Daardoor zijn zeer specifieke beoordelingscriteria niet nodig. Studenten kunnen dan toch cum laude afstuderen (cum laude wordt alleen berekend over onderdelen die met een cijfer worden afgerond).
- Het is belangrijk dat de beoordelingsprocedure bekend is als je met een portfolio gaat werken.
- Houd er rekening mee dat feedback en beoordeling twee verschillende dingen zijn.
- Een indicatie voor een goed portfolio is als je als tutor/beoordelaar goed in staat bent het betoog van de student te volgen. Als een portfolio van een student een tutor/beoordelaar veel tijd kost om door te nemen, dan kan dit een indicatie zijn dat het portfolio niet goed in elkaar zit.
- Zorg voor een beroepsmogelijkheid als een student een portfolio twijfelachtig of onvoldoende heeft gemaakt. Werk in eerste instantie met een tweede beoordelaar en in tweede instantie met een commissie van beroep.
- Geef studenten een extra opdracht als zij het portfolio onvoldoende hebben gemaakt. Zorg er wel voor dat deze opdracht in de juiste verhouding staat tot de studiebelasting van het portfolio.
- Focus je bij de beoordeling vooral op de reflecties van studenten en de wijze waarop ze hun ontwikkeling beschrijven (en niet op het dossiergedeelte, de producten). Let daarbij ook op hoe de student is omgegaan met feedback die hij of zij heeft gekregen.
- Beoordeel het portfolio op basis van een gesprek dat je over het portfolio hebt.
- Er zijn verschillende opvattingen over de vraag of tutoraat en beoordeling gescheiden moeten worden. In de praktijk hoeft dat geen probleem te zijn. Wel is het aan te raden dat een student in een vroegtijdig stadium aan kan geven een andere tutor te wensen (als het niet “klikt”).
- Overweeg een “portfolio prijs” in te stellen zodat studenten ook zorg besteden aan hun portfolio (en niet alleen het minimale doen).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie