Ik ontving onlangs het artikel "Conditions for successful reflective use of portfolios" van Erik Driessen en anderen. Het artikel is geaccepteerd voor publicatie door Medical Education, maar is nog niet online te vinden. Driessen etc stellen onder andere
A portfolio can foster reflective skills, provided the learning environment is favourable. So the question is how to create such an environment.
Als kritische succesfactoren voor goede reflecties binnen een portfolio formuleren zij:
Coaching
Een goede begeleiding is nodig om studenten via vragen tot reflectie te stimuleren en hen te motiveren. Daarnaast heeft een begeleider een belangrijke taak bij het identificeren van leerbehoeften en het helpen opstellen van realistische leerplannen.
Structuur en richtlijnen
Een portfolio heeft een goede structuur nodig en studenten hebben richtlijnen nodig (weten wat van hen verwacht wordt). Interessante conclusie:
Although weaker students needed structure and guidelines, too much structure may become an obstacle for students with good reflective skills. These students should have more freedom in compiling their portfolios.
Maatwerk is dus nodig.
Voldoende ervaringen
Studenten moeten tijdens hun studie in de gelegenheid zijn voldoende ervaringen op te doen, waarin zij kunnen reflecteren.
Summatieve beoordeling
Je moet reflectie volgens geïnterviewde mentoren serieus beoordelen zodat het ook serieus genomen wordt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie