De Edubloggers Sybilla Poortman en Gerard Bierens hebben recent een artikel geschreven waarin zij ingaan op de achtergronden van folksonomy. Zij omschrijven dit begrip als een vorm van taxonomie door het volk die grotendeels door consensus ontstaat. In feite een soort metadatering die "bottom up" wordt ontwikkeld (en niet "top down" wordt afgedwongen). In deze bijdrage nemen zij ook relatief nieuwe "sociale" tools (zoals Furl en Flickr) onder de loep. Zij kijken daarbij vooral naar toepassingsmogelijkheden in de bibliotheekomgeving. Verder gaan zij in hun artikel in op de verhouding tussen folksonomy en taxonomie.
Een erg toegankelijk geschreven artikel. Weet je al e.e.a. over ICT en onderwijs, maar nog weinig van folsonomy en aanverwante terreinen, dan is dit artikel een aanrader. Want folksonomy heeft wel met (t)e-learning te maken.
Het artikel is ook gepubliceerd in het tijdschrift InformatieProfessional, jaargang 9, nummer 7/8 (juli/augustus 2005). Natuurlijk verwijzen Sybilla en Gerard er in hun weblogs ook naar. Helaas kan ik geen "trackback" in mijn berichten opnemen 🙁
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Echt een goed artikel. Ik heb het ook doorgestuurd naar een paar collega’s.
Dank Sybilla en Gerard!