Reflectie-ondersteunende tools

Reflecteren wordt vaak als onmisbaar gezien voor het leren, ook al kom ik regelmatig mensen tegen die een aversie hebben tegen "verplicht" (schriftelijk) reflecteren.

Seung-hee Lee heeft een paper geschreven over individueel en gezamenlijk reflectief denken. In "Design and Analysis of Reflection-Supporting Tools in Computer-Supported Collaborative Learning" (CSCL) gaat Lee onder andere na hoe deze reflectie-ondersteunende middelen groepsprestaties beïnvloeden, en bovendien van invloed zijn op de perceptie van lerenden op het samen leren.

When employed in group learning within CSCL environments, reflection-supporting tools turned out to positively foster learners’ performance and process. In addition, learners felt that these tools made a significant contribution to meaningful reflection and inquiry within CSCL.

Het is grappig dat ik dat ik via een weblog over e-Portfolio’s geattendeerd werd op dit paper. e-Portfolio’s worden immers vaak individueel ingezet (dat hoeft trouwens niet), terwijl CSCL uiteraard samen leren inhoudt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *