Eind 2004 heeft het North Central Regional Educational Laboratory (NCREL) een meta-studie uitgevoerd naar de effecten van web-based afstandsleren op de leerresultaten van leerlingen. Zoals wel regelmatig uit vergelijkbaar onderzoek blijkt, concluderen ook deze onderzoekers dat het niets uit maakt voor de leerresultaten of je klassikaal leert of online. Craig Ullman verzucht daarop
Whatever educational choice you make – whatever technology (if any), and presumably pedagogy as well, it doesn’t matter. The students will do about the same no matter what – those who come to school motivated to learn and expecting to succeed by and large will, and those who don’t, by and large won’t. This implies that, if we want to change educational outcomes, we’re looking at the wrong end of the horse – instead of focusing on schools, teachers, pedagogy, and technology; we should be focusing on the much more difficult problem of the culture of poverty.
Volgens mij gaat het er ook om dat je op andere zaken let, dan op leerresultaten alleen, als je leerarrangementen vorm geeft. Onderzoekers kijken in veel gevallen ook altijd naar bepaalde -veelal cognitieve- leerresultaten. Leerresultaten zijn belangrijk, maar mogen niet het enige criterium zijn om voor bepaalde leeractiviteiten en leermiddelen te kiezen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie