Hoe je sociale media binnen leersituaties kunt toepassen (#in)

Joitske Hulsebosch (ontwikkeld met en cross-posted door haar collega Sibrenne Wagenaar) heeft een blogpost geschreven over het faciliteren van leerprocessen met behulp van sociale media. Zij gebruikt daarin een concept van Jane Hart, die drie modellen onderscheidt waarin sociale media kunnen worden gebruikt binnen leertrajecten:

  • als toevoeging bij andere leeractiviteiten,
  • geïntergreerd binnen een cursus/training,
  • of als fundament van het leren waarbij het gebruik van sociale media de kern van het leren vormt.

In dit laatste model is sprake van co-creatie, en van een visie op leren die vaak afwijkt wat we binnen opleidingen vaak gewend zijn.

Daar komt bij dat je volgens de auteur sociale media kleinschalig of grootschalig kunt inzetten, eenmalig of langdurig/gestructureerd (met alle varianten vandien en daartussen). Joitske plaatst een groot aantal leeractiviteiten in dit kader. Zoals de online kennsmaking, de online follow up, e-coaching of de blogkermis.
Zij interpreteert hierbij 'sociale media' overigens ruim (Moodle wordt bijvoorbeeld ook genoemd).

Joitske Hulsebosch illustreert hiermee het scala van mogelijkheden van het gebruik van sociale media binnen leersituaties. Het verschil tussen kleinschalig/grootschalig enerzijds, en eenmalig/langdurend anderzijds is wat mij betreft arbitrair. Als je leren als proces beschouwd, en niet als gebeurtenis, dan zouden eenmalige activiteiten zelfs niet bestaan (de werkelijkheid is anders). Ik had liever een koppeling gezien met de modellen van Hart (als toevoeging en kleinschalig, als toevoeging en grootschalig/structureel, enzovoorts). Een andere indeling is de relatie met fasen binnen een leerproces (van intake tot afronding).

Maar verder vind ik Hulsebosch' (en Wagenaar's) artikel zeker inzichtelijk en 'overzichtelijk'. Aangezien zij deze blogpost geschreven hebben als voorbereiding op een bijeenkomst, is de bijdrage zelf ook een voorbeeld van het 'wrap up'-model.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *