ICT-vaardigheid of ICT-attitude?

De laatste tijd denk ik vaker over de vraag waarom studenten en docenten vaak maar moeizaam participeren in online omgevingen. Natuurlijk is hier al het nodige over gezegd en geschreven. Soms wordt zelfs genoemd dat hun ICT-vaardigheden onvoldoende zijn. Maar volgens mij wordt één reden onvoldoende belicht: de attitude ten aanzien van online omgevingen.

Deze omgevingen maken namelijk nog geen onderdeel uit van hun dagritme. E-mail doet dat bijvoorbeeld wel. Menige werk/studiedag start met het checken en beantwoorden van mail. Het is een heel natuurlijk proces geworden, dat dicht aanlicht tegen een ander oud vertrouwd werkproces: de post behandelen. Hoe lang heeft het geduurd vóórdat e-mail zo’n natuurlijke plek in het dagelijks leven kreeg?

Participeren in een online leer/werkomgeving maakt nog geen deel uit van het bioritme van een docent/student. Voor een deel komt dat ook omdat docenten/studenten vaak in meerdere -verschillende- omgevingen moeten participeren. En voor een ander deel wordt de omgeving  in veel gevallen nog steeds te vrijblijvend ingezet.

Als je zou beschikken over één persoonlijke leer/werkomgeving, dan zou online samenwerken volgens mij veel natuurlijker verlopen. Je logt in op de computer, start de browser en hebt toegang tot de laatste mailberichten, weblog berichten, enzovoorts. Geen verschillende programma’s en omgevingen. Eén centrale, persoonlijke plek waar jij eigenaar van bent. Dan komt die attitude vanzelf.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Wilfred,
    Interessante posts, en perspectieven van jouw kant. Op dit moment studeer ik af bij Accenture; Consulting/Technology/Outsourcing organisatie in Amsterdam.
    Sinds gisteren hebben wij in mijn ogen een stap gezet in de goede richting: Accenture is als één van de eerste bedrijven in Nederland begonnen met het voor alle publiek openstellen van een
    Verschillende mensen van binnen de organisatie komen hierin aan het woord, maar meer interessant is het in mijn ogen dat ik als Intern de mogelijkheid heb gecreeerd voor andere studenten om te leren van de ervaringen van stagiairs binnen dit bedrijf.
    De dagelijkse start – koffie, e-mail – wordt hierdoor zoals het er nu naar uitziet aagenvuld met de stap – weblog bekijken –
    Ik denk dat weblogs een belangrijke toegevoegde waarde voor de persoonlijke leer / werkomgeving kunnen worden als meer bedrijven dit initiatief zouden volgen.
    De ontwikkelingen van post naar e-mail die jij noemt zouden hierdoor in mijn ogen ook voor het fenomeen weblogs versneld kunnen worden. Integratie met interne/externe portals zou een volgende stap zijn.
    Mijn Universiteit (Twente) is trouwens wel sinds een jaar voorzien van het mycampus portal. Dit biedt studenten en docenten de mogelijkheid om via 1 omgeving alle online e-learning/informatie aspecten te benaderen.
    Ik hoop binnen Accenture het zelfde te kunnen realiseren, of in iedergeval een voorzet hiervoor te geven.
    Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

  2. Je vraag is niet moeilijk te beantwoorden, Wilfred. ELO’s zijn op dit moment bijzonder gebruiksonvriendelijk. De functies zijn eenvoudigweg niet te begijpen uit de interface. Bij Amazon en eBay is dat wel zo. Net als bij MSN.
    Dus geen gemekker over attitude. Maar mens-machine interactie-specialisten inschakelen. Of de ELO-leveranciers betalen per klik of per actieve student. Of de ELO-beheerders idem dito. Dan leren ze het wel – namelijk luisteren naar hun gebruikers.

  3. Hoi Elbert,
    Natuurlijk zijn veel apllicaties bepaald niet vriendelijk voor gebruikers. Maar dat is e-mail vaak ook niet (of software waarbij je op “Start” moet klikken om het programma af te sluiten).
    Toch worden die applicaties massaal gebruikt. Wat mij betreft is er daarom meer aan de hand. Pas als webbased omgevingen deel uit maken van het dagritme, worden ze gebruikt. Dat heeft m.i. wel degelijk te maken met houding, en natuurlijk ook met het vormgeven van leer- en werkprocessen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *