E-learning lector Guus Wijngaards stuurde mij deze week de nieuwste editie van het Horizon-rapport voor het zogenaamde K12 onderwijs toe (Guus maakt deel uit van de adviesraad ervan).
Het Consortium for School Networking en het New Media Consortium beschrijven hierin weer zes belangrijke technologieën die het onderwijs op korte, middellange en langere termijn beïnvloeden:
- Cloud computing (korte termijn)
- Mobiele technologie (korte termijn)
- Game-based learning (twee tot drie jaar)
- Open content (twee tot drie jaar)
- Learning analytics (vier tot vijf jaar)
- Persoonlijke leeromgevingen (vier tot vijf jaar)
Verleden jaar waren de belangrijkste trends (in volgorde van korte naar lange termijn):
- Cloud Computing
- Collaborative Environments
- Game-Based Learning
- Mobiles
- Augmented Reality
- Flexible Displays
De samenstellers veranderen ook bij deze weer van mening, zal ik maar zeggen. Het begrip 'augmented reality' komt in het hele rapport bijvoorbeeld niet voor. Daarnaast blijf ik de onderzoekers erg optimisch vinden. Dat een technologie beschikbaar is, wil nog niet zeggen dat deze door het basis- en voortgezet onderwijs ook omarmd zal worden.
Opvallend hierbij is de introductie van open content (denk aan Wikiwijs of Klascement), de persoonlijke leeromgevingen (die toch vaak gekoppeld worden aan vormen van zelfgeorganiseerd en een leven lang leren), en learning analytics.
Dit laatste begrip kom je op Engelstalige sites over onderwijs steeds vaker tegen. De auteurs vatten deze ontwikkeling als volgt samen:
Learning analytics loosely joins a variety of data-gathering tools and analytic techniques to study student engagement, performance, and progress in practice, with the goal of using what is learned to revise curricula, teaching, and assessment in real time. Building on the kinds of information generated by Google Analytics and other similar tools, learning analytics aims to mobilize the power of data-mining tools in the service of learning and embrace the complexity, diversity, and abundance of information that dynamic learning environments can generate.
Het voorbeeld van Google Analytics moet je volgens mij vooral als een metafoor opvatten. Maar waar het om gaat is dat je beschikt over slimme tools en technieken, die jou als onderwijsgevende in staat stellen verschillende data van lerenden met elkaar te verbinden en te analyseren. Daarbij gaat het om tal van acties van lerenden. Niet alleen het maken van opdrachten en toetsen, maar ook van online sociale interacties. Door middel van de analyses zou je beter in staat moeten zijn
to tailor education to individual students more effectively.
Leermanagement 2.0, zou je kunnen zeggen.
Het rapport zet learning analytics af tegen standaard testen. Er zou juist gekeken worden welke interventies ten bate komen aan de individuele lerende. Aangezien er nogal wat uitdagingen te overwinnen zijn (denk aan privacy, het doorgronden van echte verbanden tussen verschillende typen data of het kunnen vertalen van analyses in uitvoerbare interventies) zal deze toepassing pas op langere termijn ingevoerd worden, verwacht het rapport.
De key trends en uitdagingen in het rapport blijf ik ook altijd de moeite van het lezen waard vinden. Bij uitdagingen wordt onder meer digitale geletterdheid genoemd. Daarbij wordt terrecht opgemerkt dat het niet zo zeer om technologie gaat, maar meer over bewustwording. Een tweede uitdaging is de starheid van het bestaande onderwijssysteem.
De samenstellers denken dat deze trends internationaal van aard zijn. Daarbij hebben zij wat mij betreft duidelijk een 'Eerste Wereld'-bril op. Ook zijn de voorbeelden in het rapport praktisch allemaal afkomstig uit de VS.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ontwikkelingen ict lopen ver voor op didactische toepassingen: nu eerst maar investeren in ontwikkeling docenten.
Learning Analytics vind ook zijn oorsprong in de sport wereld. American Baseball was de start. Laatst interessante documentaire bij ‘heilig gras’. Het gaat dus om het analyseren van spelsituaties om zo beter te ‘performen’. vergelijkbaar met leren. Wat doet een student wanneer, en hoe kan dat effectiever.
@Jocelyn Manderveld: uit de sport? Nooit geweten. Dank.
Mooie blog weer. Dank.
Via http://net.educause.edu/ir/library/pdf/HR2011.pdf trof ik eerder dit jaar het Horizon Report 2011 van The New Media Consortium en Educause. Ik vermoed dat de K-12 edition daar weer van is afgeleid of een van de bronnen was?
In het ‘horizon report’ wordt augmented reality wel genoemd als key issue op termijn 2-3 jaar.
Binnen het jaar:
Electronic Books
Mobiles
In 2-3 jaar:
Augmented Reality
Game-Based Learning
In 4-5 jaar
Gesture-Based Learning
Learning Analytics
De 6 genoemde trends worden mooi beschreven: ze inspireren en prikkelen de nieuwsgierigheid. Voor mij vooral ook de gesture-based learning.
Rond Learning Analytics organiseerde George Siemens recent een zgn MOOC #LAK11 (je schreef over MOOC interessante blog ikv open educatie).
Ik heb er marginaal (vooral #SNA social network analysis) aan LAK11 deelgenomen en er toch behoorlijk wat van meegekregen.