In het artikel "Envisioning a Transformed University" gaan Duderstadt, Wulf en Zemsky in op belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen (zoals globalisering en ICT) en hun impact op de universiteit van morgen. Zij stellen onder meer:
Institutional and pedagogical innovations are needed to confront these dynamics and ensure that the canonical activities of universities—research, teaching, and engagement—remain rich, relevant, and accessible.
De auteurs schetsen onder meer een beeld van een steeds krachtiger en goedkoper wordende technologie, van zeer uitgebreide, vrij toegankelijke, digitale opslagplaatsen met wetenschappelijke data èn van een studentenpopulatie die ICT volledig hebben geïncorporeerd in hun opvatting over onderwijs en die zelf controle hebben over hun leeromgeving.
De auteurs geven ook globaal aan wat de consequenties zouden moeten zijn voor het universitaire onderwijs. Denk daarbij aan minder specialistische disciplines en aan programma’s waar de nadruk ligt op geïntegreerde kennis. Maar ook aan organisatorische consequenties zoals een noodzakelijke balans tussen centralisatie en standaardisatie enerzijds en onvermijdelijke chaos en diversiteit anderzijds.
Stephen Downes merkt over deze bijdrage onder andere op:
What I like about this article is that it points not only to changing technology but also to correspondingly changing practice and pedagogy.
Ik vind overigens dat de auteurs juist wat betreft pedagogy wat oppervlakkig blijven. Ze staan bijvoorbeeld uitgebreider stil bij organisatie en strategie. Goed betoog, trouwens.
Trouwens, de subkop van het artikel spreekt me erg aan (heb de uitspraak aan mijn pagina met citaten toegevoegd):
Change is coming, and the biggest mistake could be underestimating how extensive it will be.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie