Gelezen op de website van de Universiteit Utrecht:
Promovendus drs. Maarten de Laat belicht in zijn dissertatie de pedagogische aspecten van het samen leren in electronische netwerken. Het blijkt dat de deelnemers, in hun online community in het hoger onderwijs, actief betrokken zijn bij de leeractiviteiten en verantwoordelijkheid nemen voor het leren en de organisatie daarvan. Tevens komt naar voren dat in deze community-gecentreerde electronische leeromgevingen de traditionele relatie tussen docent en student verandert in een meer open en gelijkwaardige relatie. Met name door deze open transparante werkwijze gaan studenten niet alleen af op de mening van de docent, maar waarderen ook de ondersteuning en mening van de overige deelnemers in de community. Bovendien nemen de deelnemers spontaan rollen aan en ontwikkelen strategieën om zo het gezamenlijke leren te reguleren en te ondersteunen. De Laat benadrukt dat bij verdere ontwikkeling van het leren in netwerken er meer aandacht moeten worden geschonken aan de sociale aspecten van online community.
Maarten is een oud-collega van me. We hebben onder meer samengewerkt in het project over e-learning in het MKB. We zijn momenteel bezig met een nieuw projectvoorstel.
Zijn proefschrift heeft ‘Networked Learning’. De volgende week heeft hij zijn proefpromotie (een generale repetitie waar collega’s vragen stellen). Op vrijdag 3 februari aanstaande mag hij zijn dissertatie echt verdedigen. Interessant detail: zijn co-promotor is Etienne Wenger.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie