Onlangs heb ik in deze weblog aandacht besteed aan Hyves. Hyves is een Internettoepassing waarbinnen leden netwerken en communities kunnen vormen. Ik heb toen aangegeven in te zullen gaan op het mogelijk gebruik van Hyves ten behoeve van leersituaties. Hyves is immers een toepassing van social software en zeer populair onder jongeren. En daarom in potentie interessant voor educatieve doeleinden. Maar is Hyves dat ook?
Je kunt als docent of lerende binnen de community zelf Hyves (een soort groepen) aanmaken. Bijvoorbeeld rond een interessegbied of thema. Deze hyve kan privé of publiek zijn, open en gesloten. Je kun er ‘vrienden’ voor uitnodigen, maar mensen kunnen ook vragen om lid te worden van de hyve. Binnen zo’n hyve kun je berichten sturen aan de leden van de hyve (die daar weer op kunnen reageren), een ‘poll’ plaatsen en bijeenkomsten aankondigen. Verder kunnen leden foto’s en video’s uploaden. Deze mogelijkheid kun je ook gebruiken om andere documenttypen in de hyve te plaatsen. Op zich zijn dit zinvolle toepassingen binnen leersituaties. Echter, bestaande tools voor communities etc bevatten meer mogelijkheden (samen aan documenten werken, de mogelijkheid om binnen groepen subgroepen aan te maken, discussiefora, enzovoorts). En dan hebben we het natuurlijk nog niet over zaken als back up faciliteiten.
Hyves is volgens mij vooral interessant voor (t)e-learning als inspiratiebron. Hyves heeft namelijk een aantal kenmerken en faciliteiten die als voorbeeld kunnen dienen voor applicaties die voor leerdoeleinden gebruikt kunnen worden.
In de eerste plaats gaat Hyves uit van de persoon. Als je inlogt, kom je op jouw Hyves-pagina uit. Via deze pagina vind je onder meer de weblogs van je vrienden (en als je wilt van de vrienden van je vrienden), de meest recente foto’s en video’s van je vrienden en de hyves waarvan je lid bent. Je kunt je eigen profiel personaliseren en je kunt ook laatst ontvangen berichten bekijken en aangeven waar je op dat moment mee bezig bent. Ook kun je zien waar jouw vrienden mee bezig zijn.
Deze laatste optie is een mooie tool voor ‘social awareness’. Hyves heeft meer van dat soort tools. Wat mij betreft een tweede kenmerk van Hyves als inspiratiebron voor (t)e-learning. Als je bijvoorbeeld je profiel invult, en je geeft daarin je geboortedatum op, dan attendeert Hyves jouw vrienden er op dat je binnenkort jarig bent. En als je de naam van je oude school invult of je woonplaats, dan zorgt Hyves ervoor dat je automatisch lid bent van de hyve van je woonplaats en hyve van je school. Op die manier kun je weer kijken wie uit jouw woonplaats of van je oude school nog meer ‘hyven’. Ook kun je via Hyves contact leggen met mensen met hetzelfde interessegebied, en kun je je netwerk uitbreiden doordat je ziet welke vrienden jouw vrienden hebben.
Dat is tevens de derde inspiratiebron voor (t)e-learning: Hyves gaat uit van de gedachte dat individuen deel uit maken van netwerken. Via je eigen netwerk kun je in contact komen met andere netwerken. Impliciet gaat Hyves ervan uit dat "to know who" een zeer belangrijke vorm van kennis is. Het profiel is hierbij erg belangrijk. In dit profiel kun je beschrijven waar je werkt, wat je passies zijn, welke boeken je het liefst leest en wie je helden zijn. Op basis van het profiel kun je mensen met gelijke interesses vinden.
Het viel mij mij trouwens op dat ik aanvankelijk uitgebreide beschrijvingen in mijn profiel plaatste, terwijl andere (jongere) leden volstaan met sleutelwoorden. Het effect is echter hetzelfde. Je weet voldoende over de ander als deze bij ‘passies’ invult: e-learning, spinning, Griekenland. In plaats van: "Ik ben vreselijk geïnteresseerd in de mogelijkheden die e-learning biedt. Verder is spinning absoluut mijn favoriete sport en ga ik in de zomervakantie het liefste naar Griekenland".
Natuurlijk, niet alles in Hyves spreekt me aan. Ik heb bijvoorbeeld geen behoefte om ‘vrienden’ virtueel te kussen of aan te geven dat je verliefd op iemand bent. Ook zijn de contacten vaak vluchtig en ongetwijfeld zullen veel mensen snel afhaken. Toch zijn de uitgangspunten van personalisatie en netwerken, en de verschillende ‘social awareness tools’ voor mij meer dan voldoende reden om Hyves te blijven volgen. Hyves in het onderwijs? Niet als toepassingsmogelijkheid, wel als inspiratiebron!
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie