Veranderen jongeren het verouderde onderwijssysteem? (#in)

Volgens loopbaanadviseur Penelope Trunk zal de generatie die is geboren tussen 1995 en 2010 het bestaande onderwijssysteem veranderen. Net zoals eerdere generaties de manier waarop we in familieverbanden leven, en de wijze waarop wij werken, hebben veranderd. Trunk schetst de volgende ontwikkelingen.

  • Steeds meer mensen hebben kritiek op het bestaande onderwijssysteem, en nemen zelf de verantwoordelijkheid voor het onderwijs aan hun kinderen. Dankzij home schooling leren jongeren daarom zelf sturing te geven aan het eigen leren.
  • Alternatieve manieren van onderwijs bereiden jongeren beter voor op een maatschappelijke carrière dan het huidige onderwijs. Omdat men daarbinnen wel bekwaamheden ontwikkelt die relevant zijn voor de toekomstige loopbaan. Voorbeelden zijn onderzoeken en leren leren. Daardoor zijn jongeren beter in staat richting te geven aan hun loopbaan en om te gaan met veranderingen.
  • Het belang van een diploma voor een maatschappelijke carrière neemt af. De huidige generatie ouders is de eerste generatie die over minder geld beschikt dan hun ouders. Zij hebben ervaren dat een diploma geen garantie biedt voor een maatschappelijk succes. Zij zullen hun kinderen daarom o.a. waarschuwen om bijvoorbeeld een studieschuld op te bouwen. In plaats van een diploma, zal meer waarde worden gehecht aan ondernemerschap.

Trunk schetst verder dat de huidige generatie jongeren daardoor geen teamspelers zullen zijn, meer zelfsturend zullen zijn, informatie met de snelheid van het licht zullen kunnen verwerken en ook slimmer zullen zijn.

Ik ben hier niet zeker van, en vind het eerlijk gezegd ook bepaald geen wenkend perspectief. Homeschooling zal in ons land vooralsnog allesbehalve mainstream worden, omdat het erg lastig is hier toestemming voor te krijgen. Veel gezinnen zijn financieel en/of qua expertise niet in staat om thuis leren te organiseren.

Hoe verhoudt zich dit tot leren als een sociaal proces? Het is de vraag of jongeren op deze manier voldoende worden toegerust voor loopbanen, waarin kunnen samenwerken juist erg belangrijk is. Tot wat voor samenleving leidt dat, als individuen vooral goed voor zichzelf opkomen? Bovendien: is zelfsturing voor iedereen te leren?
Zie verder mijn eerdere opmerkingen over het belang van een diploma.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Grappig dat ouders hun kinderen “zelf de verantwoordelijkheid” laten nemen. Komt voor mij beetje over als ouders die het onderwijs niet meer begrijpen en teruggrijpen naar hun eigen normen en waarden. Vraag me echt af of de jongeren in die situatie “zelf” verantwoordelijk zijn.

  2. dit zou best invloed kunnen krijgen op het Voortgezet Onderwijs, maar in het Basisonderwijs leer je alles wat nodig is om zelf op onderzoek uit te gaan; bijvoorbeeld (begrijpend) lezen.

  3. Ik denk dat dit onderzoek juist is. Jongeren zijn het beu om volgepropt te worden met informatie die voor hen verder geen belang heeft, op het halen van hoge testscores na natuurlijk.
    Al is homeschooling daar niet de oplossing voor, de sociale vorm van onderwijs moet juist sterker benadrukt worden, niet meer een leerkrackt vooraan die de wijsheid in pacht heeft, maar de leerlingen die samen probleemstellingen formuleren en op zoek gaan naar de antwoorden. Leerkrachten worden zo ahw gedegradeerd tot begeleiders die enkel sturen wanneer de leerlingen er zelf niet aan uit geraken.
    “Education is the kindling of a flame, not the filling of a vessel.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *