Paper Personal learning environment

Ten behoeve van een congres heeft ‘my old friend’ Graham Attwell (zo noemde hij mij laatst) een discussiepaper geschreven over ‘personal learning environments’. Het paper

seeks to explain why the idea of the PLE is so appealing and what are the social and educational ideas which underpin the concept of the PLE. Secondly it will look at some of the issues that need to be resolved in a little more detail. Thirdly it will suggest some of the principles which should underpin PLE development and implementation and finally suggest what further developmental activities might be undertaken.

Graham positioneert de persoonlijke leeromgeving tegen de achtergrond van onder meer een leven lang leren, informeel leren èn technologische ontwikkelingen (zoals het alom vertegenwoordigd zijn van ICT). Hij schetst ook hoe een PLE er uit kan zien.

Een interessant verhaal. Maar ik mis één belangrijke ontwikkeling. En dat is de noodzaak tot samenwerken en de behoefte van individuen om deel uit te maken van netwerken. Individuen krijgen in onze ‘risicomaatschappij’ met steeds complexere vraagstukken te maken, die individueel niet opgelost kunnen worden. Om deze vraagstukken goed te kunnen hanteren moeten ze met anderen samenwerken. Tegelijkertijd willen individuen ook dat (elektronische) leer/werkomgevingen naar eigen inzicht kunnen worden ingericht. Deze ‘personalisering’ gaat verder  dan de leerstijlen die Graham wel noemt. Een PLE moet beide aspecten ondersteunen:  werken in netwerken en  personalisering. Vanuit dit perspectief vind ik trackbacks bijvoorbeeld zo krachtig. Vanuit je persoonlijke weblog communiceer je met anderen. En wat ik ook in zijn paper mis zijn social awareness opties and de mogelijkheid om netwerken van mensen zichtbaar te maken (wat ELGG and Hyves bijvoorbeeld hebben; friends-of-a-friend).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *