Sybilla Poortman vraagt zich naar aanleiding van de publicatie van het Sociaal Cultureel Planbureau af of we weer ‘gewoon les’ moeten geven. En Maarten Cannaert haalt Paul Kirschner aan die
pleit voor sterkere instructie meer richtinggevend onderwijs, minder probleemgestuurd onderwijs, minder “laat studenten zelf hun weg zoeken”, minder informeel onderwijs, meer sturing en controle… En dit nu we eindelijk met de onderwijsvernieuwers beginnen vooruitgang boeken in het afstappen van dat docentgecentreerde sturende onderwijs.
In navolging van Martin Sommer lees je wel vaker weer pleidooien voor een terugkeer van de inspirerende docent die vooral kennis moet overdragen. Deze romantici van het behaviourisme doen net alsof we vroeger veel beter leerden. Maar als ik mijn docenten de revue laat passeren (van basisschool tot en met universiteit) kom ik tot drie docenten die een groep ècht voor langere tijd met een voordracht konden boeien. Beetje weinig, lijkt me. Om nog maar te zwijgen van de vraag wat ik daar van heb geleerd…
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Het was vroeger niet beter
Wilfried Rubens schrijft over de pleidooien die je vaker leest voor een terugkeer van de inspirerende docent die vooral kennis moet overdragen. Ik dacht meteen aan de filosoof Ad Verbrugge (voorzitter van de Vereniging Beter Onderwijs Ned…
Ik houd overigens echt geen pleidooi voor de terugkeer van de kennisoverdragende docent, ik probeerde alleen een discussie op gang te brengen en signaleerde dat onderwijsontwikkelingen blijkbaar altijd volgens een zigzagpatroon verlopen. Dus: eerst het ene uiterste, dan het andere uiterste en vervolgens (na steeds kleiner wordende ‘uitslagen’) ergens in het midden uitkomen…