Vijf criteria voor goede e-learning

De filosofische faculteit van de Universiteit van Zürich heeft vijf criteria geformuleerd waaraan voldaan moet worden, wil sprake zijn van goede e-learning. Ik vat ze in mijn eigen woorden samen:

  • E-learning moet ingebed zijn in het curriculum. E-learning mag niet vrijblijvend zijn. Studenten moeten er deel aan nemen om een cursus met succes af te ronden.
  • E-learning moet gericht zijn op kennisconstructie, niet op het overdragen van kant en klare eenheden van informatie maar op actief leren.
  • E-learning bevordert of versterkt de vak-, methodische en sociale competenties van alle deelnemers.
  • E-learning maakt gebruik van werk- en leervormen die gericht zijn op samenwerking.
  • E-learning verbindt het leren op school met maatschappelijke contexten.

Volgens mij staan deze criteria redelijk los van e-learning, maar hebben ze betrekking op leren in het algemeen. Toch zinvol om deze principes bij de ontwikkeling van e-learning voor ogen te houden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Gegroet, ik heb de vijf criteria gelezen en goedgekeurd. Toch lijken ze me veeleer theoretisch. Als ICT leerkracht met jarenlange e-learning ervaring heb ik moeten vaststellen dat het succes van e-learning ookligt in het interactieve en het spelkarakter. Simulaties en leertrajecten die zoveel mogelijk leerkrachtverangend zijn, scoren zeer goed. Ook het inbouwen van speelse herhalingen prikkelen de geest… Voor voorbeelden van deze e-learning ervaring; bezoek eens de trajecten/simulaties van mijn site. Met het paswoordje ‘bezoeker’ kan je trouwens op de volledige site.
    Dirk Bernaert
    E-learning PCVO Waas & Durme
    http://www.onderwijsophet.net

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *