Gisteren vroeg een journaliste mij naar mijn mening over de angst die bedrijven hebben voor weblogs waar iedereen negatieve informatie over de organisatie kan plaatsen (de concurrent kan dit ook doen). Ik ken het verschijnsel "angst voor weblogs" ook alleen via artikelen. Ik heb ook begrepen dat er bedrijven zijn die mensen in dienst hebben die weblogs in de gaten houden. Of juist mensen in dienst hebben die de opdracht hebben om positief over een bedrijf te bloggen.
Ik ben van mening dat weblogs meer macht geven aan consumenten. En dat is een goede zaak! Als bedrijven slechte service verlenen, dan worden zij daarvoor terecht bekritiseerd. Het risico bestaat dat concurrenten zullen proberen een bedrijf ‘zwart’ te maken. Maar dat lekt vroeg of laat uit. De virtuele wereld is ook een behoorlijk transparante wereld.
Aan de andere kant heb je ook het verschijnsel dat medewerkers over hun werk schrijven, en leidinggevenden die dat niet willen hebben. Ik vind dat getuigen van een gebrek aan vertrouwen. Als medewerker moet je weten wat je wel en wat je niet schrijft. Als manager moet je er op vertrouwen dat een medewerker niet uit de school klapt. Bestraffen kan altijd achteraf. Dat is beter dan verbieden vooraf.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie