De naam dekt de lading: Software and Collaboration in Higher Education: A Study of Open Source Software.
Het rapport -verschenen in juli 2006- is 41 pagina’s dik, maar telt daarvan flink wat bijlagen. De samenstellers hebben met veel sleutelfiguren gespreken. Zij stellen dat veel leidinggevenden in het hoger onderwijs ontevreden zijn over
– de kosten van software
– de prestaties van software
– de controle over de (prijs)ontwikkeling van software.
Men constateert een kloof tussen commerciële software ontwikkelaars en het hoger onderwijs. Het hoger onderwijs is een relatief kleine markt. Het risico bestaat dat één software aanbieder monopolist wordt, mede omdat andere ontwikkelaars deze markt minder interessant vinden. Ook kunnen de speicifieke wensen van de hoger onderwijs markt -zo stellen de samenstellers- software ontwikkelaars afschrikken.
We concluded that there is plenty of reason to believe that community developed OSS can be very effective, and moreover that it is possible for universities and colleges collectively to produce open source software that meets their needs as well as or better than commercial products. However, we observed that community development seems to work best when developers are also users of the software (…). It is less clear that community development is appropriate for complex administrative functions such as payroll and HR, which were identified as the areas of greatest dissatisfaction and concern to HE leaders. It does not seem likely that such applications will spontaneously emerge from the developer community. Moreover, people on the demand side are more cautious when it comes to adopting community developed OSS built for mission critical applications.
Een redelijk genuanceerd verhaal, eigenlijk. De samenstellers benadrukken wederzijds begrip tussen gebruikers en ontwikkelaars.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie