(T)E-learning kan van goede kwaliteit zijn, maar je kunt ook online cursussen hebben die kwalitatief ‘ onder de maat’ zijn. Establishing a Quality Review for Online Courses is daarom een relevant artikel.
De auteurs beschrijven onder andere een raamwerk voor de kwaliteit van online cursussen. Dat raamwerk bestaat uit zes met elkaar samenhangende elementen zoals ’teaching and facilitating’, ‘instructional design’ en ‘web design’.
In een pilot zijn een aantal van deze elementen vertaald in kwaliteitscriteria die vervolgens zijn ‘losgelaten’ op een aantal online cursussen. Op zich was dit volgens de auteurs een bruikbare aanpak. Maar men signaleert ook enkele beperkingen waarvan ik de belangrijkste vind:
A quality review can only check the static design and presentation of a course, not the processes. Quality issues affected by processes (for instance, accurate importation of learner accounts or incorrect dates for an assignment drop box) are not covered.
Verder kostte deze manier van werken in totaal 9 uur per cursus.
Een leesbaar artikel dat een redelijk inzicht biedt in aspecten van de kwaliteit van (t)e-learning cursussen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie