De logistiek van het nieuwe onderwijs

Gistermiddag heb ik twee workshops kunnen bijwonen van een bijeenkomst van het Platform BVE-leren. In de tweede workshop ging Jef van den Hurk (ROC Eindhoven) in op het leren organiseren: de logistiek van het nieuwe onderwijs. Een workshop die goed aansloot bij het kortlopende onderzoek naar de wijze waarop de organisatie van competentiegericht onderwijs kan worden vormgegeven.

Jef van den Hurk ging eerst nog kort in op de achtergronden van het nieuwe onderwijs, op de noodzaak van flexibilisering. Daarbij stelde hij terecht dat je standaarden nodig hebt om flexibel onderwijs te kunnen organiseren.

ROC Eindhoven heeft – samen met anderen- een concept ontwikkeld op basis waarvan individuele leertrajecten met behulp van ICT vorm kunnen krijgen. Zij gaan er daarbij vanuit dat het ROC geen onderwijs verzorgt, maar het leren van deelnemers faciliteert. Daarbij gaan zij er ook van uit dat een opleiding uit leereenheden bestaat die vervolgens weer uit leervragen bestaan. Via de leereenheden werk je aan bepaalde competenties.

Deelnemers hebben binnen dit concept een bepaald profiel. Dat profiel impliceert dat zij aan bepaalde competenties moeten werken. Via een online catalogus kunnen de deelnemers vervolgens kiezen uit leereenheden die passen bij hun profiel. De koppeling tussen profiel en leereenheden wordt via gestandaardiseerde metadata gerealiseerd. De keuzevrijheid van de lerende wordt daarbij ingeperkt door het profiel.Verder kunnen deelnemers er voor kiezen om zich te verbreden (bij andere opleidingen leereenheden volgen) of om zich te verdiepen (binnen de eigen opleiding).

Bij ROC Eindhoven gaat men ook uit van opleidingsoverstijgend aanbod. Zo volgen deelnemers van alle opleidingen centraal ontwikkeld taalaanbod. ROC Eindhoven gaat er daarbij van uit dat ‘vakspecifieke taal’ maar een klein onderdeel vormt van een vreemde taal.

Van den Hurk benadrukte het belang van het integrale ontwerp van leereenheden. Meerdere disciplines binnen een opleiding moeten daarbij betrokken worden zodat leereenheden daadwerkelijk aan competenties werken (en niet ’te smal’ zijn).

Jef van den Hurk stelde dat de binnen ROC Eindhoven gebruikte elektronische leeromgeving (Fronter) deze workflow nog niet ondersteunt. Daarom is er  binnen ROC Eindhoven voor gekozen om een aparte tool te ontwikkelen die gekoppeld gaat worden aan de elektronische leeromgeving. Verder gaf hij aan dat het concept weliswaar is ontwikkeld, maar nog niet breed is ingevoerd.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar de praktische toepassing ervan. Wat vergt dit aan investeringen in menskracht? Wordt metadata zorgvuldig gebruikt? Worden de profielen niet te zeer als een knellend keurslijf ervaren? Accepteren opleidingen het opleidingsoverstijgend aanbod?

Meer informatie is te vinden via
http://e-experimenten.kennisnet.nl/e-experimenten/roceindhoven/producten

Zie ook mijn impressie van de eerste workshop: Ervaringen met eportfolio bij Gilde Opleidingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Goede weergave van de presentatie, dankjewel!
    Tijdens de presentatie werd vooral het resultaat van het e-Experiment (het onderwijs organisatie model) toegelicht. Dat moet het startpunt zijn voor het vormgeven van het nieuwe onderwijs. Dat we dat nog lang niet gerealiseerd hebben, wil ik toch wel even benadrukken. Anders zou er op basis van het bovenstaande wellicht een wat ander beeld van de huidige stand van zaken kunnen ontstaan!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *