Ik maak een onderscheid in vier (ideaal)typen portfolio’s (zie slide 7). Evangeline Harris Stefanakis en Helen Barret hanteren een grover onderscheid:
- Portfolio’s used for learning
- Portfolio’s used for accountability
Zij hebben hierover een paper geschreven. Dat staat helaas niet online. Wel een samenvattend overzicht waarin ze de verschillen op een rij zetten. Daarnaast gebruiken zij een schaal met aan het ene uiterste ‘leren’ en aan het andere uiterste ‘beoordelen’. Op deze schaal positioneren zij onder andere zelf-beoordelingen, portfolio’s en de tradtionele toetsen. Vreemd dat ze het portfolio maar op één plek op dit continuüm plaatsen.
Ik vind het ook wat gekunstelde labels (de toelichting is volgens mij wel zinvol). Beter zou wellicht zijn ‘student-centred’ en ‘school-centred’. Want van een ‘accountability’-portfolio kun je immers ook leren. Ook is een ‘portfolio used for learning‘ alleen maar geschikt voor de intrinsiek gemotiveerde lerende. En door allerlei redenen is dat maar een beperkte groep. Als je het portfolio een volwaardige plek binnen het onderwijs wilt geven, dan ontkom je er mijns inziens niet aan om dit portfolio te beoordelen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie