Docenten motiveren om ICT te gebruiken

De meest recente editie van
Innovate
(gratis, maar registreren is verplicht) is weer de moeite waard. Stephen Downes reflecteert
bijvoorbeeld op het BlackBoard patent:

Downes’s verdict remains clear: The patent decision fully deserves the widespread condemnation of
educators as well as proponents of technological innovation in the academy.

Sharon Kopyc gaat vooral
in
op het motiveren van docenten om ICT in het onderwijs te gebruiken. Zij spreekt bijvoorbeeld van een kloof
tussen potentieel en praktijk en illustreert dit met cijfers.

pushing technology on academics, the drivers of education, will not get technology into the classroom
unless academics first understand the technology and its relevance in the classroom.

Er moet meer aandacht worden geschonken aan digitale didactiek. De bestaande docenttrainingen rond e-learning
richten zich daar echter niet op. Zij pleit onder meer voor duurzame partnerschappen tussen studenten, opleidingen,
ICT-afdelingen en managers. Dat zou moeten leiden tot verschillende strategieën op meerdere terreinen.

Hoewel Kopyc zich focust op het hoger onderwijs, is haar bijdrage zeker ook relevant voor het het voortgezet en
middelbaar beroepsonderwijs. Mede op basis van haar artikel kom ik tot de volgende suggesties.

  • Neem het gewenste onderwijs als uitgangspunt. Hoe wil je leerprocessen vormgeven? Kijk daarna of en zo ja welke
    technologie deze leerprocessen kan vormgeven. Denk dus vooral in termen van functionaliteiten en niet in termen van
    systemen. Zeker in het begin zal deze manier van onderwijs ontwikkelen plaats moeten vinden in multidisciplinaire
    ontwikkelgroepen. Dus ook met ICT-ers. Experimenteer hier eerst op beperkte schaal mee.
  • Stel docenten in staat te experimenteren met nieuwe technologieën. Bijvoorbeeld door virtuele laboratoria
    beschikbaar te stellen (computers met experimentele software buiten het officiële netwerk).
  • Schakel lerenden in bij de ondersteuning van docenten in het gebruik van ICT. Zie bijvoorbeeld Technology Training: Solutions on Site.
  • Laat ervaren docenten sessies organiseren waar zij docenten, die amper met ICT in het onderwijs bezig zijn,
    bewust maken van de meerwaarde en mogelijkheden. Zorg er voor dat deze sessies niet belerend zijn. En laat Teigetjes
    die sessies niet verzorgen en Iejoors er niet aan deel nemen (meer
    informatie over Teigetjes en Iejoors?)
    .
  • Stimuleer communicatie over ICT in het onderwijs tussen ICT-ers, lerenden, managers en docenten. Voorkom
    daarbij dat betrokkenen vanuit een defensieve positie ("Ja maar….") communiceren, maar neem wel oprechte zorgen
    serieus (rond betrouwbaarheid van systemen of werkdruk).
  • Bevorder communities van betrokkenen die gemotiveerd zijn om met ICT in het onderwijs aan de gang te gaan. Geef
    hen een plek om met elkaar van gedachten te wisselen. Zorg er voor
    dat leidinggevenden daar ook in participeren.
  • Maak gebruik van zogenaamde grassroots-projecten (docenten belonen als zij experimenteren met ICT in het
    onderwijs). Laat daarbij het initiatief vanuit docenten komen.
  • Gebruik professionaliseringsruimte ook voor het experimenteren, deelname aan grassroots en participatie in communities.
  • Organiseer just in time trainingen in plaats van just in case cursussen. Maak daarbij ook gebruik van vodcasting of screencasting. Het is immers duur om een training voor enkele docenten te organiseren. Zie ook "At the whiteboard" van ZDNET. 
  • Stel het gebruik van ICT in het onderwijs aan de orde tijdens functioneringsgesprekken. Maak afspraken en houd
    elkaar aan die afspraken.
  • Ga in groepjes naar congressen over ICT in het onderwijs. Doe dat niet vrijblijvend, maar bereid het
    gezamenlijk voor en organiseer werkvormen waarin de congresgangers datgene wat zij hebben gehoord dissemineren en
    valoriseren (inbedden binnen de organisatie).
  • Realiseer je dat je een paard naar de drinkbak kunt brengen, maar dat je hem niet kunt dwingen om te
    drinken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *