Vanuit psychologische invalshoek kijkt
Ken A. Graetz naar de invloed van leeromgevingen op het leren van mensen. Fysieke omstandigheden in een ruimte
zijn namelijk van invloed op hoe we leren. Graetz kijkt in dit artikel vooral naar
- the increased presence of personal,
networked devices (for example,
wireless laptops and cellular
phones) in the classroom,
- the migration of course content to
the Web and the subsequent transition
in classroom activity from information
delivery to collaboration,
and
- the increasing importance of virtual
learning environments.
Een leuke benadering, waar je niet zo snel bij stil staat. Tenminste: ik niet. De auteur gaat bijvoorbeeld in op
zaken als de aandacht vast houden. Je zult binnen je onderwijs veelvuldig momenten moeten inbouwen waarbij studenten
iets moeten doen omdat ze anders -bijvoorbeeld bij het gebruik van mobiele technologie- afgeleid worden door
berichtjes die binnen komen, enzovoorts. Uiteraard kun je ICT ook gebruiken voor de genoemde momenten.
Instead of banning
instant messaging in class, instructors
might be supported in their use of
this and other social technologies to
facilitate class-related discussion and
collaborative work.
Graetz geeft ook voorbeelden van toepassingen waarmee docenten sociale controle kunnen uitoefenen. Hij geeft ook
criteria waaraan een fysieke ruimte moet voldoen, bijvoorbeeld voor samenwerkend leren, en bespreekt virtuele
werelden (zoals Second Life) in relatie tot "classroom design". Hij benadrukt daarbij het belang van
"enchantment" dat volgens mij het beste vertaald kan worden met "meeslependheid".
As we
respond to the increased presence
of networked devices, the transition
from lecture to collaboration, and the
growing importance of virtual environments
and build the classrooms
of the future that facilitate usability,
engagement, collaboration, and learning,
we would do well to remember
what it was about learning environments
that enchanted us and commit
ourselves to preserving, restoring, and
creating those experiences for our
own students.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie