Leren voor de 21ste eeuw

Leiden we jongeren wel op voor een leven in een globaliserende wereld? En hoe kunnen scholen de stap naar de 21ste eeuw zetten? Deze vragen staan centraal in het omslagverhaal van Time Magazine: How to Bring Our Schools Out of the 20th Century.

we need to bring what we teach and how we teach into the 21st century.(…). Today’s economy demands not only a high-level competence in the traditional academic disciplines but also what might be called 21st century skills.

Ondanks dat de auteurs over het Amerikaanse onderwijs schrijven, is dit artikel zeker ook relevant voor ons onderwijs. En het is vooral ook aangenaam geschreven. De auteurs gaan eerst in op benodigde competenties van de 21ste eeuw. Vervolgens vragen zij zich af of het onderwijs in staat is jongeren te helpen deze competenties te ontwikkelen. In het artikel beschrijven zij ook voorbeelden van scholen die andere lesinhouden op een andere manier aanbieden. Bijvoorbeeld door onderwijs in het Spaans of Japans te verzorgen of door veel aandacht te besteden aan informatievaardigheden.

Dit artikel illustreert weer eens de toegevoegde waarde van leren dat uitgaat van breder geformuleerde competenties, in plaats van onderwijs dat zich vooral richt op het reproduceren van feiten.

Via How to Bring Our Schools Out of the 20th Century kom je ook terecht op Curriki,

an interactive community of teachers, students and parents who use and share learning resources and curricula for K-12 instruction.

Een initiatief dat volgens mij te vergelijken is met Edu 2.0 waar ik gisteren over schreef.

Via Stephen Downs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *